Advokatfirman Lindahl har deltagit i Sveriges Advokatsamfunds arbete med att ta fram ett remissyttrande över EU-kommissionens förslag till förordning om ekodesign för hållbara produkter. Remissyttrandet publicerades på regeringens hemsida den 13 juni 2022 och finns att läsa här.
Kommissionens förslag är en del i ett lagpaket, inom ramen för EU:s gröna giv (The European Green Deal). Förslaget syftar primärt till att uppnå en klimatneutral, resurs-effektiv och cirkulär ekonomi som minskar slöseri inom produktområdet. Om förslaget går igenom kommer det att ersätta det nuvarande Ekodesigndirektivet (direktiv 2009/125/EG), som enbart uppställer ekodesignkrav för energirelaterade produkter. Den föreslagna förordningen kommer att utöka ekodesignkravens tillämpning på ett större urval produkter samt omfatta produkternas hela livscykel.
Den föreslagna förordningen innebär att en rättslig ram ska etableras för Kommissionens arbete med att ta fram särskilt delegerade akter för produkter eller produktgrupper. För att Kommissionens arbete ska bli förutsebart för aktörerna på marknaden ska Kommissionen upprätta och kontinuerligt uppdatera en prioriteringsplan över de produkter som ska omfattas av ekodesignkrav. Sveriges Advokatsamfund anser att arbetet med prioriteringsplanen behöver bli mer förutsebart än vad som framgår av förslaget.
Ekodesignkraven som kan uppställas på produkter/produktgrupper kommer att träffa alla de ekonomiska aktörerna som hanterar en produkt på den inre marknaden under hela produktens livscykel. Exempel på ekodesignkrav är krav på prestanda, reparerbarhet, återanvändbarhet, energieffektivitet och återvinningsbarhet. Dessutom kommer Kommissionen kunna uppställa informationskrav för att det ska vara enklare för de aktörer och konsumenter som hanterar produkterna under dess livscykel att bland annat veta hur produkterna ska hanteras på ett säkert sätt samt hur de kan lagas, återvinnas och vilka farliga ämnen de innehåller. Kommissionen har även möjlighet att införa förbud för aktörer på marknaden att förstöra osålda produkter i de fall det har en stor miljöpåverkan.
Vad som också är intressant är att Kommissionen kan införa specifika och obligatoriska krav som offentliga aktörer ska uppfylla vid upphandling av produkter. Tidigare har det endast funnits frivilliga kriterier för miljöanpassad offentlig upphandling (EU GPP criteria). Syftet är att det offentliga inflytandet på marknaden ska höja efterfrågan på hållbara produkter och således öka förordningens genomslag.
Flera remissinstanser har påpekat att även om förordningen kommer att bli direkt tillämplig som gällande rätt när den väl har antagits, bör den införlivas i svensk rätt genom separata svenska bestämmelser för att säkerställa att bestämmelserna är förutsebara. Detta är i linje med vad Sveriges Advokatsamfund ansåg beträffande de omfattande skyldigheter som uppställs i förslaget, vilka behöver bli mer förutsebara. Förutsebarheten är en förutsättning för att medlemsländerna ska kunna införa tillräckliga och proportionerliga sanktioner för att säkerställa efterlevnaden av förordningen.
En synpunkt som delas av alla remissinstanser är att förordningen förväntas få stort genomslag på den inre marknaden och jämförelser har gjorts med REACH-förordningen (1907/2006).
Vi kommer givetvis att fortsätta bevaka EU:s arbete med att anta en förordning om ekodesignkrav och får säkert anledning att återkomma inom denna fråga. Vill du veta mer eller gav artikeln upphov till andra frågor? Du är varmt välkommen att kontakta någon av oss eller din vanliga kontakt på Lindahl.