• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

EU-kommissionens förslag till förordning om ekodesign för hållbara produkter förväntas få ett stort genomslag på den inre marknaden

  • Hem
  • Aktuellt
  • Insikter
  • 2022
  • EU-kommissionens förslag till förordning om ekodesign för hållbara produkter förväntas få ett stort genomslag på den inre marknaden

Advokatfirman Lindahl har deltagit i Sveriges Advokatsamfunds arbete med att ta fram ett remissyttrande över EU-kommissionens förslag till förordning om ekodesign för hållbara produkter. Remissyttrandet publicerades på regeringens hemsida den 13 juni 2022 och finns att läsa här.


Kommissionens förslag är en del i ett lagpaket, inom ramen för EU:s gröna giv (The European Green Deal). Förslaget syftar primärt till att uppnå en klimatneutral, resurs-effektiv och cirkulär ekonomi som minskar slöseri inom produktområdet. Om förslaget går igenom kommer det att ersätta det nuvarande Ekodesigndirektivet (direktiv 2009/125/EG), som enbart uppställer ekodesignkrav för energirelaterade produkter. Den föreslagna förordningen kommer att utöka ekodesignkravens tillämpning på ett större urval produkter samt omfatta produkternas hela livscykel.

Den föreslagna förordningen innebär att en rättslig ram ska etableras för Kommissionens arbete med att ta fram särskilt delegerade akter för produkter eller produktgrupper. För att Kommissionens arbete ska bli förutsebart för aktörerna på marknaden ska Kommissionen upprätta och kontinuerligt uppdatera en prioriteringsplan över de produkter som ska omfattas av ekodesignkrav. Sveriges Advokatsamfund anser att arbetet med prioriteringsplanen behöver bli mer förutsebart än vad som framgår av förslaget.

Ekodesignkraven som kan uppställas på produkter/produktgrupper kommer att träffa alla de ekonomiska aktörerna som hanterar en produkt på den inre marknaden under hela produktens livscykel. Exempel på ekodesignkrav är krav på prestanda, reparerbarhet, återanvändbarhet, energieffektivitet och återvinningsbarhet. Dessutom kommer Kommissionen kunna uppställa informationskrav för att det ska vara enklare för de aktörer och konsumenter som hanterar produkterna under dess livscykel att bland annat veta hur produkterna ska hanteras på ett säkert sätt samt hur de kan lagas, återvinnas och vilka farliga ämnen de innehåller. Kommissionen har även möjlighet att införa förbud för aktörer på marknaden att förstöra osålda produkter i de fall det har en stor miljöpåverkan.

Vad som också är intressant är att Kommissionen kan införa specifika och obligatoriska krav som offentliga aktörer ska uppfylla vid upphandling av produkter. Tidigare har det endast funnits frivilliga kriterier för miljöanpassad offentlig upphandling (EU GPP criteria). Syftet är att det offentliga inflytandet på marknaden ska höja efterfrågan på hållbara produkter och således öka förordningens genomslag.

Flera remissinstanser har påpekat att även om förordningen kommer att bli direkt tillämplig som gällande rätt när den väl har antagits, bör den införlivas i svensk rätt genom separata svenska bestämmelser för att säkerställa att bestämmelserna är förutsebara. Detta är i linje med vad Sveriges Advokatsamfund ansåg beträffande de omfattande skyldigheter som uppställs i förslaget, vilka behöver bli mer förutsebara. Förutsebarheten är en förutsättning för att medlemsländerna ska kunna införa tillräckliga och proportionerliga sanktioner för att säkerställa efterlevnaden av förordningen.

En synpunkt som delas av alla remissinstanser är att förordningen förväntas få stort genomslag på den inre marknaden och jämförelser har gjorts med REACH-förordningen (1907/2006).


Vi kommer givetvis att fortsätta bevaka EU:s arbete med att anta en förordning om ekodesignkrav och får säkert anledning att återkomma inom denna fråga. Vill du veta mer eller gav artikeln upphov till andra frågor? Du är varmt välkommen att kontakta någon av oss eller din vanliga kontakt på Lindahl.

Registrera dig för e-postutskick

Vill du ta del av liknande information i framtiden? Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev!

Besök sidan

Miljörätt

Lindahl är ledande inom miljörätt och våra miljöjurister har mångårig erfarenhet som rådgivare till privata och offentliga uppdragsgivare inom bland annat energisektorn, infrastrukturområdet, industrin och forskningsvärlden. Flera av oss har även arbetat vid domstolar och miljömyndigheter eller har erfarenhet från andra europeiska länder och USA.

Besök sidan

Relaterat

  • 2022-05-19 11:11:08 Ny proposition om hållbara vattentjänster
  • 2022-05-17 11:31:21 Mark- och miljööverdomstolen prövar forumfråga vid tvist om va-tjänster
  • 2022-05-04 15:23:05 Nytt avgörande om skadestånd för miljöskada
  • 2022-04-13 14:30:07 Nytt förslag till differentiering av strandskyddet stoppas
  • 2022-03-21 11:29:53 Förordningsändring möjliggör lokal energidelning
  • 2022-03-14 15:31:28 Ett steg närmare krav på due diligence avseende hållbarhet
  • 2022-03-15 15:31:13 Miljörättsligt ansvar vid inkråmsöverlåtelse – nytt avgörande från Mark- och miljööverdomstolen
  • 2022-02-15 15:30:29 Aktuellt inom klimatanpassning
  • 2022-02-15 14:55:18 Restaurang får miljöskadestånd till följd av störningar vid ombyggnation av Slussen
  • 2022-02-01 15:33:23 Miljörättsgruppens bidrag till Legal 500: Country Comparative Guides
  • 2022-01-19 10:24:20 Nytt avgörande om ansvarsgenombrott på miljörättens område
  • 2022-01-19 18:04:49 Implementering av EU:s nya dricksvattendirektiv

Kontakt

  • Johanna Lindqvist

    Göteborg

    johanna.lindqvist@lindahl.se +46 731 472 781
  • Philip Ahl

    Göteborg

    philip.ahl@lindahl.se +46 731 472 711
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholmreception.stockholm@lindahl.se +46 8 527 70 800
  • Göteborgreception.goteborg@lindahl.se +46 31 799 10 00
  • Malmöreception.malmo@lindahl.se +46 40 664 66 50
  • Uppsalareception.uppsala@lindahl.se +46 18 16 18 50
  • Örebroreception.orebro@lindahl.se +46 19 20 89 00
  • Helsingborgreception.helsingborg@lindahl.se +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse