• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Ny proposition om hållbara vattentjänster

  • Hem
  • Aktuellt
  • Insikter
  • 2022
  • Ny proposition om hållbara vattentjänster

Den 5 april 2022 beslutade regeringen om en proposition med lagförslag om ändringar av va-lagstiftningen i syfte att uppnå hållbara vattentjänster. Förslaget avser framför allt att möjliggöra större flexibilitet vid behovsbedömningen enligt 6 § lagen om allmänna vattentjänster.


Bakgrund och problematik

Skyldigheten att ordna allmänna vattentjänster utgör en betydande kostnad för kommunerna. Vid beslut om inrättande av verksamhetsområde innebär det också att samtliga fastighetsägare inom verksamhetsområdet som huvudregel är skyldiga att utge anläggnings- och brukningsavgift. Nuvarande reglering av behovsbedömningen enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (”LAV”) har upplevts som alltför stelbent framförallt i avloppsfrågan. Implementeringen av ramvattendirektivet och tillhörande EU-praxis som innebär att miljökvalitetsnormerna är bindande, har inneburit hinder för nybyggnation av samlad bebyggelse på landsbygden om inte allmänna vattentjänster inrättas. Regeringen tillsatte därför den 20 maj 2017, en utredning för att granska kommunens skyldighet att ordna vattentjänster i ett större sammanhang. Utredningens resultat presenterades i SOU 2018:34 (Vägar till hållbara vattentjänster). Delar av de förslag som utredningen lämnade har nu resulterat i ett lagstiftningsförslag som vi går igenom och kommenterar i denna artikel.

Förslagets syfte

Syftet med regeringens lagförslag är att skapa förutsättningar för långsiktigt hållbara vatten- och avloppslösningar samt öka allmänhetens insyn, deltagande och påverkan på den kommunala planeringen av vattentjänster. En utgångspunkt som har funnits i arbetet med att ta fram förslaget har varit att det ska vara enkelt för den enskilde att göra rätt genom korrekt och lättillgänglig information om de lokala förutsättningarna.

Förslagets innehåll

Flexiblare behovsbedömning

Regeringen har föreslagit ett tillägg till 6 § LAV som förtydligar den flexibilitet som lagstiftningen ger utrymme för vid behovsbedömningen.

Enligt förslaget ska vid bedömningen av behovet att ordna vattentjänster i ett större sammanhang, en enskild anläggning som kan godtas med hänsyn till skyddet för människors hälsa och miljö, kunna ersätta behovet av en allmän va-anläggning. Det förutsätter att detta sker utan att kompromissa med skyddet för människors hälsa och att den enskilda anläggningen är förenlig med god hushållning av naturresurser. Det får dessutom inte innebära att miljökvalitetsnormer i området riskerar att inte uppfyllas.

Fastighetsägarna kan inrätta enskilda anläggningar eller välja att gemensamt ordna en sådan anläggning. Den flexibla behovsbedömningen begränsas av det faktum att bedömningen måste ha genomförts innan kommunfullmäktige fattat beslut om inrättande av verksamhetsområde för allmänna vattentjänster. Har verksamhetsområdet bestämts kan således en flexibel bedömning inte längre göras för fastighetsägare inom verksamhetsområdet. Dock kan det vid prövning av betalningsskyldigheten för enskilda fastighetsägare ske en prövning av om fastighetens enskilda va-anläggning kan tillgodose behovet bättre (jfr 24 § första stycket punkt 2 LAV). Om domstolen bedömer att så är fallet behöver fastighetsägaren inte utge va-avgift.

Aktuell vattentjänstplan

Regeringen föreslår vidare att varje kommun ska ha en aktuell vattentjänstplan. Denna ska innehålla kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Regeringen anser att en period om 12 år utgör en lämplig tidsperiod. Vattentjänstplanens aktualitet innebär att den omprövas vart fjärde år. Vattentjänstplanen ska inte vara bindande utan endast vägledande eftersom det är svårt att förutse utvecklingen av bebyggelse och miljöpåverkan under längre tid, och kommunerna ska därför ha möjlighet att avvika från vattentjänstplanen.

Vattentjänstplanen ska även innehålla en bedömning av vilka åtgärder kommunen anser behöver vidtas för att anläggningarna ska fungera vid kraftiga skyfall, så kallade 100-årsregn, vilka förväntas bli vanligare i framtiden. Syftet med detta krav är att kommunerna ska vara bättre förberedda och påbörja arbetet med att klimatanpassa anläggningar där risk finns för betydande föroreningar vid kraftiga skyfall. Vattentjänstplanens innehåll regleras inte, utöver ovan nämnda krav, då kommunerna ska ha möjlighet att anpassa vattentjänstplanen efter de lokala förutsättningarna.

Vattentjänstplanen ska vara föremål för samråd och granskning

För att förankra vattentjänstplanen demokratiskt och säkerställa ett fullgott beslutsunderlag, ska samråd och granskning av vattentjänstplanen ske innan kommunfullmäktige fattar beslut. Detta ska ske även vid ändringar av en befintlig vattentjänstplan, exempelvis vid omprövningen vart fjärde år. Vid samrådet ska de fastighetsägare och myndigheter som har ett väsentligt intresse av planen få möjlighet att delta. Efter samrådet ska ett förslag ställas ut för granskning under fyra veckor och de berörda kan då inkomma med synpunkter. Granskning behöver dock inte ske om ändringen endast berör ett fåtal fastighetsägare eller annars är av mindre betydelse. Regeringen förtydligar att fastighetsägare som har ett väsentligt intresse av vattentjänstplanen är de fastighetsägare som äger en fastighet inom eller i nära anslutning till ett befintligt eller framtida verksamhetsområde.

En flexibilitet i anpassningen av formerna för samrådet och granskningen finns för kommunerna beroende på hur många fastigheter som berörs av vattentjänstplanen. De berörda måste dock få en verklig möjlighet att sätta sig in i förslaget och tillräckligt med tid för att inkomma med synpunkter. Kommunen har även en skyldighet att redovisa hur synpunkterna har beaktats vid framtagandet av det slutliga förslaget av planen. Det innebär inte att kommunen måste tillgodose dem utan att de ska tas i beaktande.

Ökad åtgärdstakt av små avlopp

Enligt regeringen ska åtgärdstakten beträffande mindre avlopp öka genom kostnadseffektiva styrmedel. En ny bestämmelse föreslås därför i 26 kap. miljöbalken. Enligt denna bestämmelse får regeringen, eller den myndighet regeringen bemyndigar, meddela föreskrifter om enskildas skyldighet att; (i) kontrollera sin enskilda va-anläggning och hur en sådan kontroll ska genomföras, samt (ii) lämna uppgifter till tillsynsmyndigheten om genomförd kontroll, anläggningens utformning och dess funktion. De enskilda kan åläggas utföra skyldigheterna med jämna tidsintervall eller när särskilda åtgärder vidtas med fastigheten, exempelvis försäljning.

De ålagda skyldigheterna får dock inte innebära att bostadsbyggandet på landsbygden påverkas negativt. Enskilda anläggningar med en liten påverkan på människors hälsa och miljö kan därför komma att helt eller delvis undantas från skyldigheterna.

Ikraftträdande

Lagändringarna föreslås träda ikraft den 1 januari 2023, förutom bestämmelsen om att en aktuell vattentjänstplan ska finnas i varje kommun. Denna bestämmelse ska tillämpas första gången den 31 december 2023.  Kommunerna ges därmed tid att upprätta en vattentjänstplan. Alla kommuner ska således ha en aktuell vattentjänstplan den 1 januari 2024.

 

Kommentarer:


Möjligheten att genomföra en flexibel behovsbedömning och godta enskilda va-anläggningar finns egentligen redan med dagens lagstiftning, vilket också många av remissinstanserna påpekade i sina remissyttranden av SOU 2018:34. Det återstår därför att se om ett genomfört förslag får någon praktisk skillnad.

Kommunernas skyldighet att upprätta en aktuell vattentjänstplan kommer att öka deras arbetsbörda. Regeringen har därför klargjort att de kommuner som redan nu har en va-plan kan använda denna och tillföra innehåll som en vattentjänstplan kräver till densamma. Den ökade arbetsbördan bedöms dock se till att kommunerna är bättre förberedda för hur deras skyldighet att ordna vattentjänster ska uppfyllas och hur deras arbetet att klimatanpassa va-anläggningarna ska ske. Tack vare detta förväntas färre förelägganden meddelas från länsstyrelserna som utövar tillsyn över kommunernas skyldighet att ordna vattentjänster. Viss statlig finansiering av kommunernas arbete med upprättandet av vattentjänstplanerna är att vänta, men det råder osäkerhet om medlen kommer att räcka samt om de fördelas på ett effektivt sätt.

En av de mest intressanta delarna av utredarens uppdrag har inte fått avtryck i propositionen eftersom det inte ansågs finnas behov av en författningsändring. Det gäller om klimatanpassningsåtgärderna kan finansieras genom nuvarande va-taxa. Enligt branschpraxis som fastställdes av HD under 1990-talet, ska de allmänna va-anläggningarna fungera vid 10-årsregn. I utredningen om hållbara vattentjänster konstaterade, SOU 2018:34, att det råder osäkerhet om va-taxan kan användas för att skapa en överkapacitet att fungera vid ett 100-årsregn. Enligt utredningen har samhället sedan 1990-talet utöver klimatförändringarna även förändrats genom att allt mer mark har hårdgjorts vilket påverkar dagvattenhanteringen. Utredaren kom till slutsatsen att det inte finns något rättsligt hinder för att låta va-taxan finansiera en viss överkapacitet. Om utredningens syn på denna fråga får genomslag vid kommunernas va-taxor och denna tolkning vinner gehör även i praxis återstår att se.

Trots att utredningen i SOU 2018:34 föreslog att en central tillsynsvägledande myndighet skulle utses valde regeringen att inte gå vidare med detta i förslaget men frågan bereds alltjämt av Regeringskansliet.

I vilken utsträckning hantering av avloppsvatten måste ske i en allmän va-anläggning eller om enskilda avloppsanläggningar i större utsträckning borde kunna godtas även inom samlad bebyggelse är ett aktuellt ämne som har varit och fortfarande är hett debatterat. I skrivande stund är beredningen i Civilutskottet klart och dess förslag till riksdagsbeslut kan innebära vissa justeringar av propositionen. Riksdagen förväntas enligt nuvarande tidsplan rösta om propositionen den 21 juni 2022. Först då vet vi om förslaget röstas igenom i sin helhet eller om vissa justeringar genomförs. Av de ingivna följdmotionerna kan man utläsa att förslaget borde kunna finna stöd från en majoritet i riksdagen, men med tanke på riksdagens sammansättning och det politiska läget går det inte att ta detta för givet.  

Vi kommer givetvis att fortsätta bevaka lagförslaget och får säkert anledning att återkomma med fler artiklar inom denna fråga. Johanna Lindqvist kommer även att delta vid ett webbinarium i regi av VA-guiden den 25 augusti 2022. Mer information om detta webbinarium hittar du på vaguiden.se.


Vill du veta mer eller gav artikeln upphov till andra frågor? Du är varmt välkommen att kontakta någon av oss eller din vanliga kontakt på Lindahl.

Registrera dig för e-postutskick

Vill du ta del av liknande information i framtiden? Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev!

Besök sidan

Miljörätt

Lindahl är ledande inom miljörätt och våra miljöjurister har mångårig erfarenhet som rådgivare till privata och offentliga uppdragsgivare inom bland annat energisektorn, infrastrukturområdet, industrin och forskningsvärlden. Flera av oss har även arbetat vid domstolar och miljömyndigheter eller har erfarenhet från andra europeiska länder och USA.

Besök sidan

Relaterat

  • 2022-05-17 11:31:21 Mark- och miljööverdomstolen prövar forumfråga vid tvist om va-tjänster
  • 2022-05-17 11:31:13 Länsstyrelsen beslutar om sanktionsavgift för överträdelse av säkerhetsskyddslagen
  • 2022-05-04 15:23:05 Nytt avgörande om skadestånd för miljöskada
  • 2022-04-13 14:30:07 Nytt förslag till differentiering av strandskyddet stoppas
  • 2022-03-21 11:29:53 Förordningsändring möjliggör lokal energidelning
  • 2022-03-14 15:31:28 Ett steg närmare krav på due diligence avseende hållbarhet
  • 2022-03-15 15:31:13 Miljörättsligt ansvar vid inkråmsöverlåtelse – nytt avgörande från Mark- och miljööverdomstolen
  • 2022-02-15 15:30:29 Aktuellt inom klimatanpassning
  • 2022-02-15 14:55:18 Restaurang får miljöskadestånd till följd av störningar vid ombyggnation av Slussen
  • 2022-02-15 14:59:43 Ändringar i säkerhetsskyddslagstiftningen påverkar många aktörer inom energisektorn
  • 2022-02-01 15:33:23 Miljörättsgruppens bidrag till Legal 500: Country Comparative Guides
  • 2022-01-19 10:24:20 Nytt avgörande om ansvarsgenombrott på miljörättens område

Kontakt

  • Johanna Lindqvist

    Göteborg

    johanna.lindqvist@lindahl.se +46 731 472 781
  • Philip Ahl

    Göteborg

    philip.ahl@lindahl.se +46 731 472 711
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholmreception.stockholm@lindahl.se +46 8 527 70 800
  • Göteborgreception.goteborg@lindahl.se +46 31 799 10 00
  • Malmöreception.malmo@lindahl.se +46 40 664 66 50
  • Uppsalareception.uppsala@lindahl.se +46 18 16 18 50
  • Örebroreception.orebro@lindahl.se +46 19 20 89 00
  • Helsingborgreception.helsingborg@lindahl.se +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse