• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Företagsöverlåtelser
    • ICT
    • Immaterialrätt
    • Life Science
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Covid-19
    • Uppdrag
    • Nyheter
    • Insikter
    • Event
  • Karriär
    • Att jobba på Lindahl
    • Lediga tjänster
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Personuppgifter

  • Hem
  • Om oss
  • Personuppgifter

PERSONUPPGIFTBEHANDLING KLIENTER OCH ÖVRIGA KONTAKTER

I enlighet med Lindahls professionella ansvar respekterar vi din integritet och säkerställer att dina uppgifter behandlas med den sekretess och den respekt som situationen kräver. Denna policy riktar sig till dig som vi har en relation med genom vår verksamhet eller dig som representant för sådan organisation (befintlig, tidigare eller potentiell klient, leverantör, eller samarbetspartner); deltagit på event; besökare på hemsidan; eller på annat sätt har kontakt med oss, exempelvis som anställd hos myndighet.

Nedan kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

1. VEM ÄR PERSONUPPGIFTSANSVARIG?

Advokatfirman Lindahl KB, org. nr 916629-0834, Box 1065, 101 39 Stockholm är personuppgiftsansvarig för sådan behandling som beskrivs i denna informationstext.

2. VART VÄNDER DU DIG OM DU HAR FRÅGOR?

Om du har frågor kring hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på dataskydd@lindahl.se.

3. HAR LINDAHL ETT DATASKYDDSOMBUD?

Vi har utsett ett dataskyddsombud som en del av vårt dataskyddsarbete. Ombudets roll är att kontrollera att vi följer dataskyddslagstiftningen genom att bland annat samla in information om hur Lindahl behandlar personuppgifter, utföra kontroller samt informera, ge råd och utfärda rekommendationer. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på dataskydd@lindahl.se eller per post: Dataskyddsombudet, Advokatfirman Lindahl, Box 1065, 101 39 Stockholm.

4. VILKA UPPGIFTER SAMLAR VI IN OM DIG?

Vi samlar in och behandlar alla de personuppgifter som du lämnar till oss, exempelvis när du mailar oss eller anmäler dig till ett event. Vilka källor som vi samlar in personuppgifter från i övrigt framgår nedan under ”Varifrån samlar vi in dina personuppgifter”.

Personuppgifter vi behandlar:

  • Grundläggande information så som ditt namn, arbetsplats och
  • Kontaktuppgifter så som adress, e-postadress och
  • Teknisk information så som information om ditt besök på vår hemsida eller beteendedata rörande digitala
  • Information som du tillhandahåller i samband med möten eller event, så som krav på tillgänglighet till lokaler eller
  • Identitetshandlingar eller bakgrundsinformation som vi fått från dig eller samlat in som en del av vår kundkännedom.
  • Personuppgifter som tillhandahållits oss från våra klienter, för våra klienters räkning eller som upprättats som en del av vårt uppdrag, vilket kan inbegripa känsliga
  • Bilder som vi tar på våra seminarier, event och liknande tillställningar

5. VARIFRÅN SAMLAR VI IN UPPGIFTER OM DIG?

Vi samlar in uppgifter om dig och andra:

  • När vi inleder en affärsrelation eller när vi utför uppdrag åt en
  • Genom vår hemsida
  • Via e-post sänt till och från
  • När du förser oss med informationen genom kontakt med oss via möten, samtal, sociala medier, event eller genom att du fyller i formulär

Vi kan även komma att samla in eller få information om dig från andra källor, så som:

  • Offentliga register (ex: SPAR)
  • Bisnode InfoTorg
  • UC
  • Bolagsverket

6. VARFÖR BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Vi samlar in dina personuppgifter genom olika kanaler och för ett flertal olika ändamål. Främst samlar vi in personuppgifter genom kontakt med dig, vår hemsida eller i samband med våra uppdrag. Vi använder dina personuppgifter för följande ändamål:

Ändamål

Laglig grund

För att undersöka användningen av vår hemsida.

 

Intresseavvägning

Lindahls berättigade intresse av att tillhandahålla och förbättra hemsidan https://www.lindahl.se/.

För att tillvarata våra klienters rättsliga intressen.

 

 

Intresseavvägning

Lindahls berättigade intresse av att utföra uppdrag inom ramen för advokatverksamhet samt ditt eller klientens berättigade intresse av det uppdrag Lindahl utför.

För att tillhandahålla uppgifter på din begäran.

 

 

Intresseavvägning

Ditt och Lindahls berättigade intresse av att tillgodose din begäran.

 

För att marknadsföra våra tjänster genom till exempel nyhetsbrev, publikationer och event.

 

Intresseavvägning

Behandlingen sker med stöd av Lindahls berättigade intresse av att marknadsföra sina tjänster.

För att undvika intressekonflikter.

 

 

Intresseavvägning

Lindahls berättigade intresse av att undvika intressekonflikter i enlighet med god advokatsed.

För att administrera vår relation med dig och våra klienter samt upprätthålla våra kontaktlistor.

 

 

 

Fullgöra avtal med dig

Om det finns en överenskommelse mellan dig och Lindahl.

Intresseavvägning

Lindahls berättigade intresse av att administrera relationen med dig eller den organisation du representerar.

För att fullgöra våra rättsliga förpliktelser.

 

 

Fullgöra våra rättsliga förpliktelser

Exempelvis våra förpliktelser enligt                    penningtvättslagen, bokföringslagen m.m.

För att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

 

Intresseavvägning

Lindahls berättigade intresse av att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

Advokatverksamheten

Vi behandlar personuppgifter inom ramen för vår advokatverksamhet i anslutning till uppdrag vi utför åt våra klienter. Vi behandlar identitetshandlingar och bakgrundsinformation som delar av vår klientkännedom, ekonomisk administration och marknadsföring. Sådan behandling innefattar förebyggande av penningtvätt, jävskontroller, heder & vandelsprövning och kredituppgifter. Vi behandlar även personuppgifter som överförs till oss från våra klienter inom ramen för uppdrag. Personuppgifter överförs till tredje part i den utsträckning det är nödvändigt för utförande av uppdraget åt klienten.

Marknadsföring

Om du vill att utskicken till dig ska upphöra kan du kontakta oss på avregistrera@lindahl.se eller i tillämpliga fall ta direkt kontakt med det kontor som gjort utskicket. Kontaktuppgifter till våra kontor hittar du här.

Hemsidan

Vi använder oss av olika verktyg för att granska och föra statistik över besök och användning av hemsidan. Detta sker genom användning av cookies. Du kan när som helst neka användning av cookies genom inställningarna i din webbläsare. Detta kan dock påverka användarupplevelsen. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies här.

När du använder vissa delar av hemsidan kan du bli ombedd att lämna personuppgifter, exempelvis när du anmäler dig till ett event. Syftet med behandlingen av personuppgifter framgår i dessa fall av sammanhanget och vi använder de personuppgifter du då lämnar endast för det syftet.


7. HUR LÄNGE SPARAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Advokatverksamheten

När vi behandlar personuppgifter för att utföra ett uppdrag åt en klient sparar vi dina personuppgifter i tio år eller den längre tid som uppdragets natur påkallar i enlighet med den skyldighet som åligger advokater enligt Advokatsamfundets Vägledande regler för god advokatsed.

Marknadsföring

Vi sparar dina personuppgifter för att kontakta dig i marknadsföringssyfte under ett år från att vi antingen samlade in dina uppgifter eller senast använde dina uppgifter för att kontakta dig. Du har alltid möjlighet att avanmäla dig från våra utskick. Om du avanmäler kommer du inte längre att få några utskick.

Övrigt

När vi behandlar personuppgifter utanför ovan angivna situationer sparar vi dina personuppgifter så länge som det är motiverat utifrån sammanhanget. Det kan exempelvis vara när: vi har kontakt med dig via e-post, när du deltar i ett event, när vi tillhandahåller information på din begäran, information i cookies eller på grund av en rättslig förpliktelse.

8. VILKA KAN KOMMA ATT TA DEL AV DINA PERSONUPPGIFTER?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med betrodda tredje parter som vi har ingått avtal med för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas i enlighet med denna policy. Personuppgifter delas med följande parter:

  • Lindahls kontorsbolag på respektive ort för informations- och kunskapsutbyte, resursallokering samt de ändamål som anges under ”Hur vi använder dina personuppgifter”.
  • Andra professionella rådgivare.
  • Externa leverantörer av tjänster som support, ordbehandling, översättningar eller
  • IT-leverantörer.
  • Tredje part inom ramen för uppdrag som vi utför åt våra klienter, exempelvis domstolar, myndigheter, motparter, motpartsombud eller leverantörer av
  • Tredje part involverad i anordnandet av event, exempelvis hotell, arrangörer eller föreläsare.
  • Tredje part, när det är nödvändigt på grund av en rättslig förpliktelse. Om vi skulle bli skyldiga att röja dina personuppgifter på grund av ett föreläggande eller liknande kommer vi att informera dig i den utsträckning vi inte är rättsligt förhindrade att göra
  • Sociala medier så som Instagram, Facebook, LinkedIn och Om du använder dessa tjänster hänvisar vi till respektive tjänsts policy för information om hur de behandlar personuppgifter.

Vi överför inte dina personuppgifter genom att sälja dina personuppgifter eller annars göra dina personuppgifter tillgängliga för kommersiella ändamål utan att du samtyckt till det.

9. HUR SKYDDAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Vi använder oss av en rad tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, användning, röjande, förändring eller radering i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. Sådana åtgärder inbegriper, men är inte begränsat till, skalskydd, ärendehanteringssystem, kryptering, behörighetsbegränsningar, policys m.m.

Som advokatbyrå följer vi – utöver de krav som gäller enligt dataskyddslagstiftningen – även Advokatsamfundets vägledningar som ställer ytterligare krav på sekretess gällande våra klienter, läs mer här

10. VILKA LÄNDER ÖVERFÖR VI DINA PERSONUPPGIFTER TILL?

Utöver vad som uttryckligen anges nedan behandlar vi endast dina personuppgifter inom EU/EES.

Vissa av Lindahls IT-leverantörer har sin verksamhet utanför EU/EES. När personuppgifter delas med dessa leverantörer har Lindahl säkerställt att skyddsnivån är likvärdig den som gäller inom EU/EES, genom att vidta de åtgärder som krävs för att på ett lagligt sätt överföra personuppgifter till länder utanför EU/EES såsom t.ex. att tillämpa av EU kommissionen beslutade standardavtalsklausuler.

Inom ramen för uppdrag som vi utför åt våra klienter kan vi komma att i enskilda fall behöva överföra personuppgifter till tredje land. I dessa fall säkerställer vi att det sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, antingen genom att landet som uppgifterna överförs till har en likvärdig skyddsnivå för dina personuppgifter, att vi har vidtagit lämpliga skyddsåtgärder, att du har samtyckt till det eller att överföringen är nödvändig med hänsyn för något av ändamålen i artikel 49 i dataskyddsförordningen.


11. VILKA RÄTTIGHETER HAR DU GÄLLANDE DINA PERSONUPPGIFTER?

Lindahl är en advokatbyrå och vår verksamhet omfattas av tystnadsplikt, vilket innebär att vi – inom ramen för vår advokatverksamhet – inte kan lämna ut personuppgifter till andra än klienten själv. Möjligheterna att utnyttja dina rättigheter kan därför vara begränsade i vissa fall. Detta omfattar dock inte personuppgifter som behandlas utanför uppdrag åt klient, så som för marknadsföring eller besök på hemsidan.

11.1 Rätt att dra tillbaka ditt samtycke

Du har rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke. Vi upphör då med den behandlingen. Kontakta oss om du vill ta tillbaka ditt samtycke på dataskydd@lindahl.se.


11.2 Rätt till tillgång (”registerutdrag”)

Du har rätt att få bekräftelse på huruvida personuppgifter som rör dig behandlas och i så fall få tillgång till personuppgifterna. Du får då ett utdrag med främst följande information: ändamålen med behandlingen, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare, lagringsperioder och varifrån informationen kommer.

11.3 Rätt till rättelse

Du har rätt att begära att felaktiga uppgifter rättas utan onödigt dröjsmål. Du har även rätt att, när det är lämpligt, komplettera ofullständiga personuppgifter.


11.4 Rätt till radering (”rätten att bli bortglömd”)

Du har under vissa omständigheter rätt att få dina personuppgifter raderade (om: behandlingen inte längre är nödvändig, du återkallar ditt samtycke, det saknas berättigade skäl efter din invändning, behandlingen sker på ett olagligt sätt, radering krävs på grund av en rättslig förpliktelse eller personuppgifterna samlats in med erbjudande av onlinetjänster).

Som advokatbyrå har vi en skyldighet att arkivera handlingar under tio år eller den längre tid som uppdragets natur påkallar. Under den tiden kan vi inte tillmötesgå en begäran om radering av personuppgifter som förekommer i sådana handlingar.


11.5 Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling (ex: direktmarknadsföring)

Om dina personuppgifter behandlas med stöd av ett allmänt eller berättigat intresse har du rätt göra en invändning mot behandlingen. Exempelvis har du rätt att invända mot att dina uppgifter behandlas för marknadsföringsändamål.

Om du invänder mot behandlingen ska den upphöra om vi inte kan antingen påvisa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter; eller behöver uppgifterna för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.


11.6 Rätt till begränsning

Du har rätt att kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas (om: du bestrider uppgifternas korrekthet, behandlingen är olaglig och du begär begränsning istället för radering, du behöver uppgifterna för ett rättsligt anspråk eller du har invänt mot behandlingen och inväntar en kontroll).


11.7 Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få personuppgifter som du tillhandahållit oss i ett maskinläsbart format. Rättigheten gäller sådana uppgifter som behandlas automatiskt och med stöd av ett avtal (med dig) eller ditt samtycke. Du har även rätt att begära att dessa uppgifter överförs till en annan personuppgiftsansvarig om det är tekniskt möjligt.


11.8 Rätt att klaga till tillsynsmyndigheten

Om du inte är nöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att skicka in ett klagomål till Datainspektionen som är den svenska tillsynsmyndigheten. Du har även rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten i det land där du bor eller arbetar.


12. GÄLLER POLICYN ÄVEN FÖR LÄNKAR TILL ANDRA SIDOR?

Nej, Lindahls policy gäller endast för sådan behandling som sker i enlighet med denna policy. Vi ansvarar inte för personuppgifter som behandlas när du besöker en hemsida via någon av våra länkar. Se respektive hemsida för hur de behandlar personuppgifter.

 

Allmänna villkor / General terms and conditions

Besök sidan
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholmreception.stockholm@lindahl.se +46 8 527 70 800
  • Göteborgreception.goteborg@lindahl.se +46 31 799 10 00
  • Malmöreception.malmo@lindahl.se +46 40 664 66 50
  • Uppsalareception.uppsala@lindahl.se +46 18 16 18 50
  • Örebroreception.orebro@lindahl.se +46 19 20 89 00
  • Helsingborgreception.helsingborg@lindahl.se +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse