• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser | M&A
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Arla Foods AB förlorar mot Konsumentombudsmannen

  • Hem
  • Aktuellt
  • Insikter
  • 2023
  • Arla Foods AB förlorar mot Konsumentombudsmannen

I ett uppmärksammat mål mellan Konsumentombudsmannen och Arla Foods AB (Patent- och marknadsdomstolens dom av den 2 februari 2022 i mål nr PMT 17372-21) bedömde Patent- och marknadsdomstolen att användningen av påståendet ”netto noll klimatavtryck” på mjölkförpackningar var missvisande och gav intrycket att mejeriprodukterna inte ger något klimatavtryck alls.


Arla hade använt uttrycket på mjölkförpackningar ingående i Arla Ko Eko-sortimentet. Konsumentombudsmannen gjorde i målet gällande att marknadsföringen var vilseledande och i strid med god marknadsföringssed. Patent- och marknadsdomstolen delade Konsumentombudsmannens uppfattning och konstaterade bland annat att genomsnittskonsumenten inte kan förväntas förstå att den utlovade effekten – ”netto noll klimatavtryck” – uppnås med hjälp av klimatkompenserande aktiviteter som skulle kunna kompensera för det klimatavtryck som mjölkproduktionen ger upphov först 100 år efter att utsläppen hade skett.

Enligt Patent- och marknadsdomstolen kan genomsnittskonsumenten vid en flyktig läsning inte uppfatta påståendet på annat sätt än att den aktuella produkten inte påverkar klimatet alls eller i vart fall att den klimatpåverkan som produkten orsakar har kompenserats för fullt ut. Vidare konstaterade Patent- och marknadsdomstolen att det inte går att dra några säkra slutsatser om att resultatet faktiskt kommer att uppnås efter 100 år. Arla hade därför, sammanfattningsvis, inte med tillräcklig styrka lyckats visa att marknadsföringen var vederhäftig.

Enligt marknadsföringslagen får en näringsidkare i sin marknadsföring inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens verksamhet. Det gäller särskilt framställningar som rör produktens kvalitet och andra utmärkande egenskaper, samt produktens användning och risker såsom inverkan på hälsa och miljö. Den som marknadsför en vara eller en tjänst ska kunna styrka att de påståenden som görs i marknadsföringen är vederhäftiga, sanningsenliga, korrekta och tydliga.


Slutsatser

Patent- och marknadsdomstolens avgörande belyser utmaningarna med att utforma marknadsföring om miljömässiga fördelar på ett korrekt sätt, och att det kan vara särskilt svårt att på ett tydligt sätt redovisa klimatpåverkan för en viss produkt. En hänvisning till exempelvis ”klimatneutralitet” eller ”netto noll klimatavtryck” genom så kallade utsläppsrätter kan vara vilseledande om effekterna inträder först efter lång tid och detta inte tydligt redovisas.

I den här artikeln har Lindahl sammanfattat ett antal generella råd som är värda att tänka på om ni överväger att använda er av miljöpåståenden i er marknadsföring.

Tveka inte att kontakta våra experter inom marknadsföringsrätt vid mer specifika frågor och för hjälp med granskning och rådgivning kring er marknadsföring.

Registrera dig för e-postutskick

Vill du ta del av liknande information i framtiden? Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev!

Besök sidan

Immaterialrätt

Lindahl är en av Sveriges ledande juridiska rådgivare inom immaterialrätt och är högt rankade av de internationella rankinginstituten. Våra experter erbjuder högkvalitativ rådgivning inom det immaterialrättsliga området.

Besök sidan

Relaterat

  • 2023-01-19 16:12:48 CSDD-direktivet – ytterligare ett förslag från EU som skärper kraven på företagens hållbarhetsarbete
  • 2022-11-02 10:30:24 Uppdatering om EU-kommissionens förslag till förordning om ekodesign för hållbara produkter
  • 2022-01-17 18:05:13 Högsta domstolen godtar skydd för företagsnamn – trots annans särskilt skyddade efternamn
  • 2021-09-13 14:37:14 Grönt ljus eller greenwashing? – Så undviker du vanliga marknadsföringsmissar i era miljöpåståenden
  • 2021-05-19 11:41:16 Grönt ljus för en hälsosammare marknadsföring?

Kontakt

  • Felicia Åberg

    Malmö

    [email protected] +46 723 571 456
  • Johan Norderyd

    Malmö

    [email protected] +46 704 326 656
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholm[email protected] +46 8 527 70 800
  • Göteborg[email protected] +46 31 799 10 00
  • Malmö[email protected] +46 40 664 66 50
  • Uppsala[email protected] +46 18 16 18 50
  • Örebro[email protected] +46 19 20 89 00
  • Helsingborg[email protected] +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse