Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.

I den nionde och avslutande delen av vår stora webbinarserie om AI, etiken och juridiken bjuder Lindahl in till ett seminarium som utforskar utmaningarna kring AI-driven marknadsföring.
När AI används för att skapa annonser, optimera produktrekommendationer och automatisera kundinteraktioner, ställs nya krav på transparens, ansvarsfullhet och märkning. Seminariet ger praktiska råd och strategier för hur du kan följa lagar och riktlinjer från exempelvis ICC och EU:s AI Act, samtidigt som du bygger förtroende hos konsumenterna.
Under seminariet går vi bland annat igenom:
AI i reklamens tjänst – hur navigerar du lagar och riktlinjer?
AI revolutionerar marknadsföring, men hur säkerställs regelefterlevnad? Vi utforskar transparens, märkning, ICC:s riktlinjer samt EU:s AI Act, och ger dig verktygen att navigera rätt.
Algoritmer och annonser – ansvarsfull marknadsföring i AI-eran
AI-genererade kampanjer och innehåll skapar möjligheter men också risker. Vi diskuterar etik, ansvarsfrågor och hur du säkerställer att AI-drivna kampanjer möter juridiska krav.
AI och konsumenterna – så bygger du förtroende med tydlig märkning
Hur möter du konsumenternas förväntningar på transparens och ärlighet? Vi visar hur du kan anpassa marknadsföringen för att bygga förtroende och undvika kritik och sanktioner, genom konkreta exempel och strategier för minimerad risk och maximerad tillit.
Framtidsspaningar och kommande riktlinjer
Hur kommer lagar, praxis och riktlinjer för AI och marknadsföring att utvecklas framöver? Vi tar en titt på framtida regleringar och hur du kan förbereda dig.
Vem passar seminariet för?
Detta seminarium är perfekt för marknadschefer, compliance-specialister, kommunikationsansvariga och bolagsjurister som arbetar med AI-driven marknadsföring och vill säkerställa efterlevnad av lagar och riktlinjer samtidigt som de bygger förtroende hos konsumenterna.
AI, etiken och juridiken: Klicka här för att läsa mer om vår webbinarserie i 9 delar.
Anmälan till eventet
Datum
Tid
Plats
16 oktober 2025
Kl. 10.00 - 10.45
Eventet kommer att hållas via Teams, en anslutningslänk skickas med i bekräftelsen.
Vill du veta mer? Kontakta:
Lukas Jönsson
Counsel | AdvokatChristian Sundén
Senior Associate | AdvokatMikael Olsson
Senior Associate | AdvokatCarousel items
-
Event
2025-10-16
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
-
Uppdrag
2025-07-02
Lindahl biträder E.ON vid avyttring av fjärrvärmeverksamhet
Lindahl har agerat legal rådgivare till E.ON Energiinfrastruktur AB i samband med avyttringen av bolagets fjärrvärmeverksamhet i Vallentuna till Solör Bioenergi Fjärrvärme AB.
-
Nyheter
2025-06-27
Johan Åberg ny Managing Partner för Lindahl i Stockholm
Från den 1 juli har Advokatfirman Lindahls kontor i Stockholm en ny Managing Partner. Johan Åberg tar över MP-rollen efter Monica Lagercrantz som lett Stockholmskontoret sedan januari 2022.
-
Insikter
2025-06-27
AB 04 och ABT 06 – Uppdatering kring BKK:s revidering
Efter många års arbete närmar sig Byggandets kontraktskommitté (BKK) slutfasen av den omfattande revideringen av byggbranschens standardavtal AB 04 och ABT 06. Här går Lindahls experter igenom den senaste statusuppdateringen från BKK, som bland an...
-
Porträtt
2025-06-23
20 år på Lindahl: ”Det är ett gott betyg, man utvecklas hela tiden”
Johan Tollgerdt Ronnell har varit en del av Lindahl i snart 20 år. ”Det är ett gott betyg, här har hela tiden funnits bra och nya karriärs- och utvecklingsmöjligheter.”
-
Fler nyheter, event & insikter?