Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.

I den nionde och avslutande delen av vår stora webbinarserie om AI, etiken och juridiken bjuder Lindahl in till ett seminarium som utforskar utmaningarna kring AI-driven marknadsföring.
När AI används för att skapa annonser, optimera produktrekommendationer och automatisera kundinteraktioner, ställs nya krav på transparens, ansvarsfullhet och märkning. Seminariet ger praktiska råd och strategier för hur du kan följa lagar och riktlinjer från exempelvis ICC och EU:s AI Act, samtidigt som du bygger förtroende hos konsumenterna.
Under seminariet går vi bland annat igenom:
AI i reklamens tjänst – hur navigerar du lagar och riktlinjer?
AI revolutionerar marknadsföring, men hur säkerställs regelefterlevnad? Vi utforskar transparens, märkning, ICC:s riktlinjer samt EU:s AI Act, och ger dig verktygen att navigera rätt.
Algoritmer och annonser – ansvarsfull marknadsföring i AI-eran
AI-genererade kampanjer och innehåll skapar möjligheter men också risker. Vi diskuterar etik, ansvarsfrågor och hur du säkerställer att AI-drivna kampanjer möter juridiska krav.
AI och konsumenterna – så bygger du förtroende med tydlig märkning
Hur möter du konsumenternas förväntningar på transparens och ärlighet? Vi visar hur du kan anpassa marknadsföringen för att bygga förtroende och undvika kritik och sanktioner, genom konkreta exempel och strategier för minimerad risk och maximerad tillit.
Framtidsspaningar och kommande riktlinjer
Hur kommer lagar, praxis och riktlinjer för AI och marknadsföring att utvecklas framöver? Vi tar en titt på framtida regleringar och hur du kan förbereda dig.
Vem passar seminariet för?
Detta seminarium är perfekt för marknadschefer, compliance-specialister, kommunikationsansvariga och bolagsjurister som arbetar med AI-driven marknadsföring och vill säkerställa efterlevnad av lagar och riktlinjer samtidigt som de bygger förtroende hos konsumenterna.
AI, etiken och juridiken: Klicka här för att läsa mer om vår webbinarserie i 9 delar.
Anmälan till eventet
Datum
Tid
Plats
16 oktober 2025
Kl. 10.00 - 10.45
Eventet kommer att hållas via Teams, en anslutningslänk skickas med i bekräftelsen.
Vill du veta mer? Kontakta:
Lukas Jönsson
Counsel | AdvokatChristian Sundén
Senior Associate | AdvokatMikael Olsson
Senior Associate | AdvokatCarousel items
-
Event
2025-10-16
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
-
Nyheter
2025-07-04
Viktig information: Bedrägeriförsök i Lindahls namn
Vi vill informera om att det nyligen förekommit ett misstänkt bedrägeriförsök där Lindahls namn och varumärke missbrukats.
-
Uppdrag
2025-07-04
Lindahl rådgivare när Lyten förvärvar energilagringsverksamhet från Northvolt
Amerikanska batteritillverkaren Lyten har förvärvat Northvolts batterilagringsverksamhet i Gdansk – Europas största tillverkningsanläggning för batterienergilagringssystem. Lindahl har biträtt Lyten som juridisk rådgivare i affären.
-
Insikter
2025-07-04
Spelberoende fick rätt mot spelbolag – HD tillämpar 33 § avtalslagen
Den 1 juli 2025 publicerade HD avgörandet "Nätkasinot". En tidigare kund (PL) hade yrkat att ett spelbolag skulle återbetala ca 5,8 miljoner kr till honom. Som stöd för sitt krav angav PL att spelbolaget haft kännedom om hans spelmönster och därig...
-
Porträtt
2025-06-23
20 år på Lindahl: ”Det är ett gott betyg, man utvecklas hela tiden”
Johan Tollgerdt Ronnell har varit en del av Lindahl i snart 20 år. ”Det är ett gott betyg, här har hela tiden funnits bra och nya karriärs- och utvecklingsmöjligheter.”
-
Fler nyheter, event & insikter?