Senaste nytt kring hyresundantaget
I ett nytt avgörande från Förvaltningsrätten i Stockholm görs återigen en restriktiv bedömning av hyresundantagets tillämpningsområde. Avgörandet väcker frågor om upphandlande myndigheter är tvingade att göra en hyresvärdsupphandling om myndigheten önskar hyra lokaler som ska uppföras eller anpassas utifrån myndighetens behov.
Bakgrund
Den 30 januari 2023 meddelade förvaltningsrätten i Stockholm dom i mål nr 35322-21 avseende Konkurrensverkets tillsynsbeslut mot Domstolsverket med dnr 502/2020. Domstolsverket har överklagat domen till kammarrätten. Domen har därmed inte vunnit laga kraft och det återstår att se om prövningstillstånd beviljas.
Förvaltningsrättens bedömer att Domstolsverket, genom att ingå avtal med en fastighetsägare och kommande hyresvärd om uppförande av en ny domstolsbyggnad, har genomfört en otillåten direktupphandling. Detta alltså trots att byggentreprenaden i sig och med denna förenade konsulttjänster skulle ”brytas ut” och upphandlas separat enligt LOU. Förvaltningsrätten anser att det huvudsakliga syftet med samarbetet mellan Domstolsverket och fastighetsägaren har varit att uppföra byggnaden enligt Domstolsverkets specifikationer. Enligt förvaltningsrätten är samtliga avtal i parternas samarbete sammanlänkade och beroende av varandra på ett sådant sätt att det inte har varit möjligt att undanta vissa delar av upphandlingen från annonsering, utan alla delar borde ha upphandlats enligt LOU. Hyresundantaget i 3 kap. 19 § LOU är därmed inte tillämpligt.
Förvaltningsrättens dom är i linje med Kammarrätten i Stockholms domar i mål nr 9369-21 respektive 9370-21 som meddelades den 2 november 2021 och som rörde Polismyndighetens avtal om uppförande av nya polishus i Motala och Järfälla. Även i dessa avgöranden underkändes ett liknande upplägg. Värt att notera är att Kammarrättens avgöranden har överklagats och därmed inte heller vunnit laga kraft ännu.
Reflektioner
Dessa avgöranden väcker frågor om under vilka förutsättningar som upphandlande myndigheter kan tillämpa hyresundantaget för ännu inte uppförda och/eller verksamhetsanpassade lokaler. Utrymmet förefaller vara ytterst begränsat, i vart fall när det kommer till hyresavtal avseende nybyggnation för det fall myndigheten önskar ha något inflytande över lokalernas utformning. Domstolarnas hållning tenderar vara att myndigheten då ska göra en så kallad hyresvärdsupphandling för att fullgöra sin upphandlingsplikt. Den bedömningen gör även Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som anger att organisationen nu uppdaterar och reviderar sin vägledning ”Gäller LOU vid hyra av lokal?” med anledning av aktuella domar.
Att genomföra en hyresvärdsupphandling är dock förenat med vissa utmaningar då dagens lagstiftning inte är anpassad till det. Det är inte heller alltid lämpligt utifrån att det begränsar upphandlande myndigheters möjlighet att välja eller stanna kvar på ett visst geografiskt läge för sina lokaler, vilket är ett av skälen till att renodlade hyresavtal i grunden är undantagna upphandlingsplikt.
Att anpassa eller renovera befintliga lokaler som en myndighet hyr in sig i är också förenat med risker även om byggentreprenaden i sig upphandlas med hänsyn till den restriktiva tolkning av hyresundantagets tillämpningsområde som domstolarna gör i nu aktuella avgöranden. Innebär det att en myndighet måste säga upp sina hyreskontrakt och riskera att flytta från sina befintliga lokaler så snart de behöver renoveras och myndigheten önskar ha något att säga till om? En sådan rättsutveckling skulle skapa stor osäkerhet och frustration hos såväl det allmänna som de många externa fastighetsägare som idag hyr ut till det allmänna.
Det finns fortsatt ett stort behov av att rättsläget på området klargörs ytterligare inom snar framtid. Aktuell rättspraxis försvårar upphandlande myndigheters möjligheter att förhålla sig upphandlingslagstiftningen och samtidigt säkerställa sitt behov av ändamålsenliga lokaler. Kanske är det dags att lagstiftaren ser över reglernas utformning så att vi i framtiden vet vilka alternativ som är tillåtna, och inte bara vilka alternativ som inte är tillåtna.

Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om aktuella nyheter, juridiska insikter och kommande seminarier med våra experter.
Vill du veta mer? Kontakta:
Annika Andersson
Partner | AdvokatLinnea Tornberg
Senior Associate | AdvokatCarousel items
-
Event
2025-10-30
Kundens algoritm: AI, data och rättigheter för retail och B2C
Välkommen på ett webbinarium om att säkra dina kundrelationer och data i en AI-driven omvärld – från prisjämförelser till kundrecensioner och allt däremellan. Vi ses den 25 september klockan 10.00 - 10.45.
-
Insikter
2025-08-22
Dispute boards i entreprenadtvister
I större entreprenadprojekt är det internationellt sett vanligt att inrätta en dispute board – en särskild nämnd som under projektets gång löpande ska hjälpa lösa oenigheter mellan parterna. Denna alternativa tvistlösningsmetod har däremot inte et...
-
Porträtt
2025-08-19
Från kravbrev till kultur – Josefin om livet som sommarnotarie
Att få en verklig känsla för hur det är att jobba som jurist, det var målet för Josefin Mannevik när hon klev in som sommarnotarie på Lindahls kontor i Göteborg. Några veckor senare har hon inte bara fördjupat sig i konkursrätt, lagbevakningar och...
-
Nyheter
2025-08-18
Lindahl vinner i Högsta domstolen – konkurs upphävs för bolag utan skulder
Lindahl har framgångsrikt företrätt ParkingSolar Nordic AB i en konkurstvist som avgjorts i bolagets favör av Högsta domstolen. Målet aktualiserar viktiga frågor om när presumtionsregler för obestånd kan tillämpas.
-
Uppdrag
2025-08-13
Lindahl rådgivare i Lytens förvärv av Northvolt
Lindahl har biträtt den amerikanska världsledaren inom litium-svavelbatterier Lyten Inc. i samband med den nyligen offentliggjorda transaktionen enligt vilken Lyten har ingått ett bindande avtal om att förvärva Northvolts samtliga kvarvarande till...
-
Fler nyheter, event & insikter?