• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Marknadsföring och prisinformation i rampljuset

  • Hem
  • Aktuellt
  • Insikter
  • 2023
  • Marknadsföring och prisinformation i rampljuset

Influencer marketing – domen mot clean eating

Clean Eating AB och influencern Katrin Zytomierska dömdes nyligen för att ha brutit mot marknadsföringslagens regler kring reklam. Domen sätter åter ljus på influencer marketing och hur marknadsföringen ska utformas.

Allt material som syftar till att främja omsättningen av en produkt ska reklammarkeras på ett tydligt sätt. Enbart en hänvisning till företaget är inte tillräckligt; att det är fråga om reklam måste kunna uppfattas direkt av konsumenten. Även tillfälliga bortfall av reklametiketter innebär en överträdelse av marknadsföringslagen. Om en influencer inte reklammarkerar i enlighet med gällande lagstiftning kan även företaget vars produkter marknadsförs hållas ansvariga för bristfällig marknadsföring och påföras sanktioner för överträdelsen.

 

Våra råd
  • Samtliga bilder och videor med avsättningsfrämjande syfte ska markeras som reklam på ett tydligt sätt som kan uppfattas direkt av konsumenter.
  • Företaget bakom produkterna måste tydligt anges, tillsammans med en markering om att det är marknadsföring för det ifrågavarande företaget.
  • Säkerställ att samarbetspartners är medvetna om och förbinder sig att följa detta.
  • Kontrollera att reklametiketter inte faller bort.

Konsumentverket granskar marknadsföring av "rea"

Konsumentverket genomför under hösten en omfattande granskning av företags prissänkningskampanjer i syfte att undersöka hur handeln efterlever den nya regeln om prisinformation. Den nya regeln, med ett efterföljande ställningstagande från Konsumentverket, får stor betydelse för hur företag får marknadsföra prisnedsättningar.

Vid rea eller annan marknadsföring av prisnedsättningar ska sänkningen beräknas med utgångspunkt i 30-dagarspriset, vilket är det lägsta pris företaget tillämpat för produkten de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Något annat referenspris, till exempel genom angivande av ett visst ordinarie pris, är typiskt sett inte tillåtet. 30-dagars priset måste anges på ett tydligt sätt och i omedelbar närhet till det nedsatta priset.

 

Våra råd
  • Ange alltid det lägsta pris som tillämpats de senaste 30 dagarna innan prissänkningen som referenspris vid marknadsföring av rea.
  • 30-dagars priset ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset på ett sätt som är lätt att uppfatta för konsumenten.
  • Beräkna prissänkningen med utgångspunkt i 30-dagarspriset.

Direktmarknadsföring - sanktionsavgiften mot H&M

H&M påfördes nyligen en sanktionsavgift från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för att ha brustit i sin hantering av enskildas begäran om att avregistreras från nyhetsbrev från bolaget. När registrerade kunder invänder mot behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring, exempelvis i form av nyhetsbrev, måste denna invändning hanteras skyndsamt. Hur lång tid hanteringen får ta bedöms med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. I beslutet mot H&M ansågs två dagar vara en rimlig tid för bolaget att hantera begäran om avregistrering för direktmarknadsföring.

 

Våra råd
  • Ha interna rutiner som gör att registrerade kunder kan utöva sina rättigheter på ett enkelt sätt.
  • Säkerställ att kunders begäran om avregistrering för direktmarknadsföring hanteras på ett skyndsamt sätt.

 

Registrera dig för e-postutskick

Vill du ta del av liknande information i framtiden? Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev!

Besök sidan

Relaterat

  • 2023-11-07 11:21:42 Finans­inspektionen välkomnar merparten av förslagen i överskuld­sättnings­utredningen
  • 2023-10-23 15:36:11 Regeringen föreslår nytt regelverk för nödlidande kreditavtal
  • 2023-10-18 11:27:24 Konsumentverket riktar kritik mot försäkringsföretags uppsägningsvillkor
  • 2023-09-29 13:35:53 Skadeståndskrav för brott mot GDPR blir vanligare – vad gäller?
  • 2023-09-20 15:55:09 Göta hovrätts avgörande: Anställdas ansvar för sina lönefordringar
  • 2023-06-19 11:13:29 Uppdatering om regeringens förslag till ändring i upphandlingslagarna
  • 2023-05-29 11:02:49 Ett steg närmare ett granskningssystem för utländska direktinvesteringar
  • 2023-05-11 11:41:28 Generativ AI och juristernas roll: ”Vi som yrkeskår får inte vara rädda”
  • 2023-05-19 11:52:07 Fler intressanta avgöranden från domstolarna i upphandlingsmål

Kontakt

  • Johan Åberg

    Stockholm

    [email protected] +46 761 269 105
  • Moa Gilbertsson

    Stockholm

    [email protected] +46 706 809 751
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholm[email protected] +46 8 527 70 800
  • Göteborg[email protected] +46 31 799 10 00
  • Malmö[email protected] +46 40 664 66 50
  • Uppsala[email protected] +46 18 16 18 50
  • Örebro[email protected] +46 19 20 89 00
  • Helsingborg[email protected] +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse