Som en del i den marknadsrättsliga tillsynen har Konsumentverket riktat kritik mot flera försäkringsföretag som har ställt upp särskilda tidsfrister och formkrav för konsumenter som önskar säga upp sina försäkringar.
Konsumentverket utövar tillsyn över företags marknadsföring och avtalsvillkor i förhållande till konsumenter. Inom ramen för Konsumentverkets tillsynsarbete granskar de att företags marknadsföring och avtalsvillkor inte är vilseledande eller på andra sätt otillbörliga. Försäkringsföretag som erbjuder försäkringar till konsumenter omfattas således av såväl försäkringsavtalsreglerna som de allmänna konsumentskyddsregler som gäller avseende marknadsföring och avtalsvillkor. Enligt försäkringsavtalslagen (2005:104) (”FAL”) har konsumenter rätt att när som helst säga upp sina försäkringar till upphörande vid försäkringstidens utgång. Utifrån såväl förarbeten som rättspraxis är det även tydligt att konsumenter har rätt att säga upp sina försäkringar både muntligt och skriftligt, samt att avtalsvillkor som uppställer särskilda formkrav för uppsägning från konsumentens sida som huvudregel är oskäliga.
Konsumentverket har nu riktat kritik mot tre försäkringsföretags uppsägningsvillkor. Kritiken gäller dels uppställandet av särskilda tidsfrister för uppsägning från konsumentens sida, dels att det har ställts krav på uppgivandet av försäkringsnummer vid utövande av ångerrätten enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”DAL”), något som utgör ett otillåtet formkrav. En viktig notering är att Konsumentverkets kritik inte enbart avser villkor i försäkringsavtalen. Tvärtom menar Konsumentverket att det kan röra sig om otillåtna uppsägningsvillkor enligt FAL även när tidsfrister saknas i avtalsvillkoren men uppställs i kommunikationen med kunden när vederbörande försöker säga upp sin försäkring. Rörande vissa av uppsägningsvillkoren har Konsumentverket nämligen inte kunnat finna att de framgår av försäkringsvillkoren. De kan därför inte anses oskäliga utifrån lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Trots detta har Konsumentverket konstaterat att försäkringsföretags uppställande av sådana krav i kundkommunikationen kan utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen (2008:486) eftersom kraven bryter mot tvingande bestämmelser i DAL och FAL. Konsumentverket har nu ombett försäkringsföretagen att yttra sig över kritiken.
Konsumentverkets kritik bör ses som en påminnelse till alla försäkringsföretag och andra finansiella företag som tillhandahåller produkter och tjänster till konsumenter att det inte räcker att de avtalsvillkor som tillämpas följer gällande konsumentskyddsregler om inte kundkommunikationen och kundservicen i övrigt gör det. Vi rekommenderar därför att försäkringsföretag och andra finansiella företag ser över sina avtalsvillkor, kommunikationspolicys och utbildningar till anställda för att säkerställa att varje led i affärsverksamheten uppfyller gällande konsumentskyddsregler.
Vi på Lindahls grupp inom Financial Services har lång erfarenhet av att hjälpa företag som står under finansinspektionens tillsyn med såväl regulatorisk som marknadsrättslig rådgivning. Hör gärna av dig till oss om du har frågor eller om ditt företag är i behov av rådgivning.