• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
    • Financial Services – rådgivning rörande finansiell reglering
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Nya rekommendationer från OECD ökar förväntningarna på antikorruptionsarbetet

  • Hem
  • Aktuellt
  • Insikter
  • 2021
  • Nya rekommendationer från OECD ökar förväntningarna på antikorruptionsarbetet

Den 26 november antog OECD nya rekommendationer mot mutor i internationella affärstransaktioner som ersätter de befintliga från 2009. Rekommendationerna kompletterar den s.k. OECD-konvention mot mutor i internationella affärsuppgörelser och riktar sig till de konventionsanslutna länder, däribland Sverige. Även om rekommendationerna inte är bindande sätter de en förväntansstandard på medlemsländerna. De ligger också till grund när OECD utvärderar hur OECD-konventionen följs i olika länder. Rekommendationerna innehåller också riktlinjer för företags antikorruptionsarbete (”Good Practice Guidance on Internal Controls, Ethics and Compliance”). Också dessa har uppdaterats.

 

Läs nedan om några av de största förändringarna och vad dessa kan komma att innebära för svensk del.  


 

Fokus också på efterfrågandesidan av mutor

De nya rekommendationerna innehåller ett nytt avsnitt som framhåller ansvaret för att säkerställa att offentliga tjänstemän inte efterfrågar mutor. Bland annat att utbilda sina tjänstemän och att öka medvetenheten om den förödande effekt även små mutor har på hållbar utveckling och rättsstaten.

Tillägget markerar ett fokusskifte då OECD-konventionen och tidigare rekommendationer enbart fokuserat på åtgärder mot givarsidan.


Införande av alternativ till domstolsförfaranden

En ökande internationell trend är att korruptionsöverträdelser hanteras på andra sätt än genom domstolsförfaranden, t.ex. förlikningsöverenskommelser med åklagarmyndigheter. Detta återspeglas i de nya rekommendationerna. Ett nytt avsnitt har tillförts enligt vilket medlemsländerna ska överväga olika förfaranden för att hantera korruptionsöverträdelser, inklusive alternativ till domstolsförfaranden.


Incitament till företag för att förebygga korruption

Liksom vad som gällt tidigare ska medlemsländerna uppmuntra företag att arbeta förebyggande mot korruption genom inrättande av ett complianceprogram. Men de nya rekommendationerna anger dessutom att medlemsländerna ska skapa incitament för företag att arbeta förebyggande mot korruption i internationella affärstransaktioner.

Medlemsländerna ska till exempel beakta företags etik- och compliancearbete i samband med offentlig upphandling och vid beviljande av exportkrediter. Hur företag arbetar med etik och compliance ska också tillmätas betydelse i mildrande riktning när sanktioner utdöms för mutbrottsöverträdelser.


Dataskyddsregler ska inte hindra effektivt antikorruptionsarbete

Medlemsländerna ska säkerställa att dataskyddsregler som förbjuder överföring av ekonomisk eller kommersiellt känslig information inte hindrar effektiv lagföring av mutbrottslighet eller effektiviteten av interna complianceprogram.

Av rekommendationerna framgår också att medlemsländerna ska tillhandahålla vägledning till företag samt överväga att införa lagstiftning som säkerställer att personuppgifter kan hanteras vid genomförande av antikorruptions-due diligence och vid interna utredningar. 



Uppdaterade riktlinjer för företag

Riktlinjerna för företags complianceprogram har kompletterats och utgör nu en än tydligare benchmark för företag i fråga om vilka krav som kan ställas på programmet.

Nya inslag är bland annat att programmet ska inkludera riskbaserad due diligence vid anställningar, utökade rekommendationer för hanteringen av tredjeparter för att undvika och hantera korruptionsrisker samt att antikorruptions-due diligence ska genomföras vid företagsförvärv.


Vad innebär de nya rekommendationerna för svensk del?

Även om de nya rekommendationerna inte är tvingande medför de förväntningar på medlemsländerna att se över sin lagstiftning utifrån vad som anges i dem.

För svensk del kan konstateras att vi är ett av allt färre länder som ännu inte har alternativ till domstolsförfaranden för att hantera korruptionsöverträdelser av företag. Rekommendationen om att medlemsländerna ska se över detta alternativ är därför av särskilt intresse.

Även de nya skrivningarna om relationen mellan dataskyddsregler och antikorruptionsarbetet är högintressant. De begränsade möjligheterna att behandla personuppgifter som rör lagöverträdelser i visselblåsarsystem och att undantag för att behandla sådana uppgifter för antikorruptions-due diligence saknas har länge vållat problem i Sverige. Förhoppningsvis medför de nya rekommendationerna ett förändrat synsätt i denna del från svenskt håll.

De uppdaterade riktlinjerna för företag medför en benchmark att kontrollera sitt complianceprogram mot och förstärker ytterligare vikten av att implementera förebyggande åtgärder mot korruption – som också behöver fungera i praktiken.

​ 


Vill du veta mer om de nya rekommendationerna eller gav artikeln upphov till andra frågor? Du är varmt välkommen att kontakta Natali Engstam Phalén – expert inom antikorruption.

 

Kort om OECD-konventionen:

• Antogs 1999 och ratificerades samma år av Sverige. Totalt 44 länder har anslutit.

• Konventionen medför juridiskt bindande förpliktelser att kriminalisera mutor till utländska tjänstemän i internationella affärstransaktioner och är den första och enda som fokuserar på ”leverantörssidan” av korruption.

• Hur länder följer konventionen är föremål för löpande uppföljning. Sverige har i det avseendet återkommande fått kritik från OECD för bristande uppfyllelse av konventionen, särskilt i fråga om bristande företagsansvar. Som en följd av detta höjdes det maximala beloppet för företagsböter vid mutbrott 2020 från 10 miljoner till 500 miljoner kr.

Registrera dig för e-postutskick

Vill du ta del av liknande information i framtiden? Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev!

Besök sidan

Relaterat

  • 2021-11-29 16:06:04 Visselblåsarlagen – så förbereder du din verksamhet
  • 2021-10-18 13:27:59 Uppdatera era avtal – Ny lag om otillbörliga villkor och metoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter
  • 2021-10-14 15:21:42 Tillfällig lag antagen om skattereduktion för investeringar i materiella inventarier
  • 2021-11-10 09:59:35 Antikorruptionsexperten lockades av Lindahls entreprenöriella anda
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholmreception.stockholm@lindahl.se +46 8 527 70 800
  • Göteborgreception.goteborg@lindahl.se +46 31 799 10 00
  • Malmöreception.malmo@lindahl.se +46 40 664 66 50
  • Uppsalareception.uppsala@lindahl.se +46 18 16 18 50
  • Örebroreception.orebro@lindahl.se +46 19 20 89 00
  • Helsingborgreception.helsingborg@lindahl.se +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse