Den nya lagen träder i kraft den 1 november och förbjuder vissa villkor och metoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter. Lagen baseras på ett EU-direktiv om otillbörliga handelsmetoder (unfair trading practices, UTP) och benämns UTP-lagen. Nedan sammanfattar vi några tips med anledning av den nya lagen samt ger en översikt över huvuddragen i den.
Sammanfattande tips
- Se över befintliga avtal och avtalsmallar rörande köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter för att säkerställa att de inte innehåller villkor i strid med UTP-lagen. Villkor som strider mot den s.k. svarta listan (se nedan) behöver tas bort. Villkor på den s.k. gråa listan (se nedan) behöver granskas så att förutsättningarna för dem framgår klart och tydligt.
- Leverantörer som identifierar avtalsvillkor som omfattas av UTP-lagen har en god förhandlingsposition. Kräver köpare villkor i strid med lagen kan olika åtgärder vidtas. Valet av åtgärd kan behöva föregås av såväl kommersiella som legala överväganden.
- Säkerställ att samtliga inom din organisation som ingår, förhandlar eller på annat sätt hanterar avtal om köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter får kännedom om de nya reglerna.
- Uppdatera relevanta riskanalyser och policydokument utifrån den nya UTP-lagen och säkerställ att det finns rutiner i händelse av oanmält platsbesök från Konkurrensverket.
När gäller UTP-lagen?
Lagen gäller vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter när köparen är etablerad i Sverige och har en total årsomsättning som överstiger två miljoner euro. Den gäller också vid köp av myndigheter, oavsett omsättning. Med myndighet jämställs beslutande församling i en kommun eller sådant offentligt styrt organ som avses i LOU. Lagen gäller inte när köparen är en konsument.
Exempel på köpare som omfattas av lagen är företag inom livsmedelsindustrin, restauranger och barer, hotell och upphandlande myndigheter som köper aktuella produkter. Alla leverantörer av jordbruks- och livsmedelsprodukter omfattas också av lagen.
Omsättningen för köpare som ingår i en företagsgrupp ska beräknas utifrån företagsgruppens omsättning. Är det fråga om flera köpare som gör ett gemensamt inköp ska omsättningsberäkningen baseras på köparnas sammanlagda omsättning. Däremot har leverantörens omsättning ingen betydelse. Alltså tillämpas lagen även i de fall leverantören är den ekonomiskt starkare parten.
Vad är jordbruks- och livsmedelsprodukter?
UTP-lagen hänvisar till bilaga I till Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF). Bilagan anger ett stort antal produkter som utgör jordbruks- och livsmedelsprodukter. Däribland finns levande djur, kött, fläsk och andra ätbara djurdelar, fisk, mjölk och mejeriprodukter, ägg, honung, köksväxter, ätbara frukter och skal av citrusfrukter eller melon, kaffe och te, spannmål, fetter och oljor, socker och vin. Förutom de produkter som räknas upp i bilagan omfattas produkter som förädlas till livsmedel genom användning av någon av de uppräknade produkterna. Exempel på det är korv, bröd, ost, öl och glass.
Vilka avtalsvillkor omfattas?
Alltid förbjudna villkor – svarta listan
Köpare av jordbruks- och livsmedelsprodukter får inte tillämpa följande metoder:
- Betala senare än 30 dagar efter vissa tidpunkter som framgår av lagen.
- Annullera en order med kortare varsel än 30 dagar, annat än under särskilda förutsättningar.
- Ensidigt ändra villkoren i ett avtal i fråga om intervall, metod, plats, tid eller volym för en leverans, kvalitetskrav, betalning eller pris.
- Ensidigt ändra villkoren i ett avtal i fråga om marknadsföring, personal och rabatter (se gråa listan, punkterna 2-5).
- Kräva betalning av leverantören för sådant som inte är kopplat till leverantörens försäljning.
- Begära att leverantören ska betala kostnaderna för försämring som sker eller förlust som uppkommer i köparens lokaler eller efter det att äganderätten har övergått till köparen, när sådan försämring eller förlust inte beror på leverantörens försumlighet eller fel.
- Inte tillmötesgå leverantörens begäran att få en skriftlig bekräftelse av villkoren i ett avtal.
- Vidta eller hota med att vidta kommersiella repressalier mot en leverantör som utövar sina avtalsenliga eller juridiska rättigheter.
- Kräva ersättning av leverantören för kostnaden för att hantera klagomål från kunder i samband med försäljningen av leverantörens jordbruks- och livsmedelsprodukter när det inte förekommit försumlighet eller fel från leverantörens sida.
Villkor som måste överenskommas på förhand – gråa listan
Köpare av jordbruks- och livsmedelsprodukter får inte tillämpa följande metoder om de inte klart och tydligt har avtalats om på förhand:
- Returnera osålda jordbruks- och livsmedelsprodukter till leverantören utan att betala för dem eller för bortskaffandet av produkterna.
- Kräva betalning som ett villkor för att leverantörens jordbruks- och livsmedelsprodukter ska lagras, skyltas med eller listas, eller för att tillhandahålla sådana produkter på marknaden.
- Kräva att leverantören ska betala för köparens marknadsföring av jordbruks- och livsmedelsprodukter.
- Kräva att leverantören ska betala personalkostnader för att inreda lokaler som används vid försäljning av leverantörens jordbruks- och livsmedelsprodukter.
- Lägga hela eller delar av kostnaden för rabatter på jordbruks- och livsmedelsprodukter som köparen säljer på leverantören när detta är en del i en marknadsföringskampanj och om köparen inte innan kampanjen inleds anger under vilken tidsperiod som åtgärderna ska genomföras och den förväntade mängd produkter som kommer att beställas.
Vad händer vid överträdelser av lagen?
Konkurrensverket utövar tillsyn över lagen och kan vidta åtgärder vid överträdelser. En ny tillsynsenhet har inrättats på Konkurrensverket och myndigheten kan initiera ärenden på egen hand och efter tips eller klagomål. Konkurrensverket har fått långtgående befogenheter att inhämta upplysningar och handlingar inom ramen för ett tillsynsärende. Dessa inkluderar att genomföra oanmälda inspektioner hos köpare.
Konkurrensverket kan meddela förelägganden om att upphöra med otillbörliga handelsmetoder. Föreläggandet kan förenas med vite. Dessutom kan Konkurrensverket besluta om sanktionsavgift för köpare som tillämpat sådana metoder.
Vill du veta mer om den nya lagen eller gav artikeln upphov till andra frågor? Du är varmt välkommen att kontakta någon av oss eller din vanliga kontakt på Lindahl.