• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Medför coronavirusutbrottet "synnerlig brådska" vid upphandlingar?

  • Hem
  • Aktuellt
  • Insikter
  • 2020
  • Medför coronavirusutbrottet "synnerlig brådska" vid upphandlingar?

Det nya coronaviruset som orsakar sjukdomen covid-19 påverkar hela samhället. Innebär den uppkomna situationen att upphandlande myndig-heter nu kan åberopa synnerlig brådska vid genomförande av direktupphandlingar? Här redogör Lindahls experter inom området för några av de upphandlingsrättsliga frågeställningar som kan komma att aktualiseras på grund av coronavirusutbrottet.


Utgångspunkten i upphandlingslagstiftningen är att merparten av det offentligas anskaffningar (av varor, tjänster och byggentreprenader) ska konkurrensutsättas offentligt genom att upphandlingar annonseras i allmänt tillgängliga databaser. Undantag från annonseringsplikt finns genom direktupphandling respektive förhandlat förfarande utan föregående annonsering. Direktupphandling får ske vid lågt värde (upphandlingar under 615 312 kronor), om det finns synnerliga skäl eller om förhandlat förfarande utan föregående annonsering är tillämpligt.

Förhandlat förfarande utan föregående annonsering får bland annat genomföras om det föreligger synnerlig brådska. För att kunna åberopa undantaget om synnerlig brådska krävs följande:

1. Brådskan beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten.

2. Det är omöjligt att hålla de tidsfrister som gäller vid ordinarie, annonserade upphandlings-förfarande.

3. Anskaffningen är absolut nödvändig.

Samtliga undantag från annonseringsskyldighet ska tillämpas restriktivt och det är den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att undantaget är tillämpligt.

Normalt sett är det mycket svårt att åberopa undantaget för synnerlig brådska. Som typexempel på när undantaget är tillämpligt brukar nämnas rättigheten att snabbt köpa in vaccin (om det finns tillgängligt) vid ett oväntat sjukdomsutbrott. Om det utvecklas ett vaccin mot covid-19 kommer undantaget för synnerlig brådska, i vart fall inledningsvis, således sannolikt att kunna åberopas för direktinköp av sådant vaccin. 

Det finns dock flera andra situationer än den som nu omnämnts där coronaviruset kan komma att aktualisera frågor om synnerlig brådska – exempelvis om ordinarie (upphandlad) leverantör ställer in leveranser eller om tjänsteleveranser inte kan utföras i avtalad omfattning. Vad har den upphandlande myndigheten i sådana fall för möjligheter att genomföra alternativa anskaffningar?

Enligt vår bedömning blir det av avgörande betydelse att kunna visa att anskaffningen är absolut nödvändig.

EU-domstolen har uttalat att ett förhandlat förfarande endast får användas för att tillgodose ett trängande behov som faktiskt har uppstått eller kan förväntas uppstå inom kort. Förfarandet är alltså inte tillåtet att använda  för att säkerställa att ett trängande behov inte uppstår i en obestämd framtid. Att anskaffningen ska vara absolut nödvändig indikerar även att det förhandlade förfarandet endast ska omfatta den del som inte kan tillgodoses av en annonserad upphandling. Ett annonserat förfarande måste alltså alltjämt tillämpas i den utsträckning det är möjligt. 

Eftersom den synnerliga brådskan inte får bero på den upphandlande myndigheten själv kan det vara viktigt att ha i åtanke att om den upphandlande myndigheten på eget initiativ begränsar sin verksamhet under en viss tid och det med anledning av detta uppstår ett trängande behov är det sannolikt inte möjligt att göra synnerlig brådska gällande. Om det däremot skulle vara i enlighet med myndigheters riktlinjer att införa sådana begränsningar i verksamheten kan det bli fråga om en annan bedömning. En parallell kan dras till flyktingkrisen under hösten 2015 då EU-kommissionen meddelade att det rådde en ”synnerlig brådska-situation” avseende boendeplatser under en begränsad tidsperiod. 

 

AVSLUTNING

En bedömning måste alltid göras av omständigheterna i det enskilda fallet. Det är också viktigt att tänka på att bedömningen i ett enskilt fall kan variera över tid, särskilt mot bakgrund av att utvecklingen kring virusutbrottet och myndigheternas riktlinjer och åtgärder förändras dagligen.


Frågor?

Vill du veta mer eller har du några frågor? Kontakta någon av våra verksamma advokater inom Lindahls kompetensgrupp för offentlig upphandling, eller din vanliga kontakt på Lindahl.

 

Covid-19: samlad information för din verksamhet

Besök sidan

Registrera dig för e-postutskick

Vill du ta del av liknande information i framtiden? Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev!

Besök sidan

Offentlig sektor och upphandling

Lindahl har lång erfarenhet av rådgivning med koppling till offentlig sektor samt offentlig upphandling. Detta innebär att vi biträder såväl myndigheter, övriga offentliga aktörer och statliga bolag som, inom offentlig upphandling, upphandlande enheter och anbudslämnare. Vi har erfarenhet från mycket stora upphandlingar och dessutom en omfattande seminarie- och utbildningsverksamhet.

Besök sidan

Senaste nytt på upphandlingsområdet

Två nya avgöranden från HFD och coronaviruset som påverkar hela samhället. Våren har så här långt aktualiserat en mängd svåra men intressanta upphandlingsrättsliga frågeställningar. Här redogör Lindahls experter inom området för några av de rättsfall som kommit under våren samt för senaste nytt kopplat till upphandlingslagstiftningen med anledning av coronavirusutbrottet.

Besök sidan

Kontakt

  • Annika Andersson

    Malmö

    annika.andersson@lindahl.se +46 730 399 240
  • Henrik Seeliger

    Göteborg

    henrik.seeliger@lindahl.se +46 708 265 101
  • Anders Nilsson

    Göteborg

    anders.nilsson@lindahl.se +46 708 803 430
  • Hugo Norlén

    Uppsala

    hugo.norlen@lindahl.se +46 702 718 189
  • Johanna Näslund

    Örebro

    johanna.naslund@lindahl.se +46 705 445 995
  • Magnus Myrbäck Ivarsson

    Helsingborg

    magnus.m.ivarsson@lindahl.se +46 734 090 198
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholmreception.stockholm@lindahl.se +46 8 527 70 800
  • Göteborgreception.goteborg@lindahl.se +46 31 799 10 00
  • Malmöreception.malmo@lindahl.se +46 40 664 66 50
  • Uppsalareception.uppsala@lindahl.se +46 18 16 18 50
  • Örebroreception.orebro@lindahl.se +46 19 20 89 00
  • Helsingborgreception.helsingborg@lindahl.se +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse