Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
I den åttonde delen av vår stora webbinarserie om AI, etiken och juridiken bjuder Lindahl in till ett seminarium som utforskar utmaningarna kring AI-driven marknadsföring.
När AI används för att skapa annonser, optimera produktrekommendationer och automatisera kundinteraktioner, ställs nya krav på transparens, ansvarsfullhet och märkning. Seminariet ger praktiska råd och strategier för hur du kan följa lagar och riktlinjer från exempelvis ICC och EU:s AI Act, samtidigt som du bygger förtroende hos konsumenterna.
Under seminariet går vi bland annat igenom:
AI i reklamens tjänst – hur navigerar du lagar och riktlinjer?
AI revolutionerar marknadsföring, men hur säkerställs regelefterlevnad? Vi utforskar transparens, märkning, ICC:s riktlinjer samt EU:s AI Act, och ger dig verktygen att navigera rätt.
Algoritmer och annonser – ansvarsfull marknadsföring i AI-eran
AI-genererade kampanjer och innehåll skapar möjligheter men också risker. Vi diskuterar etik, ansvarsfrågor och hur du säkerställer att AI-drivna kampanjer möter juridiska krav.
AI och konsumenterna – så bygger du förtroende med tydlig märkning
Hur möter du konsumenternas förväntningar på transparens och ärlighet? Vi visar hur du kan anpassa marknadsföringen för att bygga förtroende och undvika kritik och sanktioner, genom konkreta exempel och strategier för minimerad risk och maximerad tillit.
Framtidsspaningar och kommande riktlinjer
Hur kommer lagar, praxis och riktlinjer för AI och marknadsföring att utvecklas framöver? Vi tar en titt på framtida regleringar och hur du kan förbereda dig.
Vem passar seminariet för?
Detta seminarium är perfekt för marknadschefer, compliance-specialister, kommunikationsansvariga och bolagsjurister som arbetar med AI-driven marknadsföring och vill säkerställa efterlevnad av lagar och riktlinjer samtidigt som de bygger förtroende hos konsumenterna.
AI, etiken och juridiken: Klicka här för att läsa mer om vår webbinarserie i 9 delar.
Anmälan till eventet
Datum
Tid
Plats
16 oktober 2025
Kl. 10.00 - 10.45
Digitalt via Teams
Vill du veta mer? Kontakta:
Lukas Jönsson
Counsel | AdvokatChristian Sundén
Senior Associate | AdvokatMikael Olsson
Senior Associate | AdvokatCarousel items
-
Event
2025-11-27
Lindahl Winter Spritz
När mörkret faller och julkänslan börjar smyga sig på vill vi värma upp november med något riktigt trevligt. Den 27 november bjuder vi därför in till Lindahl Winter Spritz – ett vintermingel för juriststudenter med sprakande stämning och vintriga...
-
Uppdrag
2025-10-28
Konkursanbud – Challenger Mobile Technology AB
Challenger Mobile Technology AB försattes i konkurs den 21 oktober 2025. Verksamheten består i utveckling av en plattform för säker kommunikation och tillhandahåller kommunikationstjänster under varumärket TrustCall. Bolaget bedriver verksamheten...
-
Insikter
2025-10-23
Nya regler för att underlätta hanteringen av onormalt låga anbud
Konkurrensverket har fått i uppdrag att lämna förslag som underlättar för upphandlande organisationer att förkasta onormalt låga anbud som inte är seriöst menade. Bland upphandlande organisationer råder en utbredd uppfattning om att de nuvarande b...
-
Nyheter
2025-10-10
Lindahl rankade av IFLR1000 för 2025
IFLR1000 har publicerat sina rankingar för 2025, där Lindahl återigen uppmärksammas i flera kategorier. Rankingen omfattar både byråer och enskilda jurister och bygger på omfattande marknadsanalyser och klientintervjuer.
-
Porträtt
2025-08-19
Från kravbrev till kultur – Josefin om livet som sommarnotarie
Att få en verklig känsla för hur det är att jobba som jurist, det var målet för Josefin Mannevik när hon klev in som sommarnotarie på Lindahls kontor i Göteborg. Några veckor senare har hon inte bara fördjupat sig i konkursrätt, lagbevakningar och...
-
Fler nyheter, event & insikter?