• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Marknadsförings­rätten

  • Hem
  • Områden
  • Compliance & Risk
  • Marknadsförings­rätten

Lindahl kan hjälpa er i alla delar med att implementera ett visselblåsarsystem enligt lagens krav. Bland annat uppställs krav på oberoende och självständiga mottagare av rapporter i systemet och återkoppling på rapporter inom vissa tidsfrister liksom krav på dokumentation och kommunikationsåtgärder. Även frågor kopplade till personuppgiftshantering behöver hanteras.


Med vårt erbjudande får ni på ett kostnadseffektivt sätt hjälp i samtliga delar med att uppfylla lagens krav. Vårt erbjudande består av följande komponenter – där vi kan hjälpa till med samtliga eller enskilda komponenter utefter ert behov:

Marknadsförings­rätten

 

IMPLEMENTERING

UTBILDNING/WORKSHOPS

OBEROENDE MOTTAGARFUNKTION

UTREDNINGAR OCH UTREDNINGSSTÖD

SKICKA FÖRFRÅGAN

 

  


Läs mer om vad de olika delarna innebär nedan:


Implementering / anpassning av visselblåsarsystem

Visselblåsarlagen uppställer krav på omfattande dokumentation samt rutiner för hantering av inkomna rapporter. Vid implementering/anpassning av visselblåsarsystem säkerställer vi att ni uppfyller alla kraven. Vår tjänst i denna del inkluderar:

  • Nuvärdesanalys där vi identifierar vilka åtgärder som behöver ske för att uppfylla lagens krav samt förbättringsområden i ert arbete med att fånga upp misstankar om oegentligheter
  • Inledande möte/workshop där vi tillsammans med er diskuterar igenom utformningen av visselblåsarhanteringen i praktiken såsom rollfördelning, ärendehantering och eskaleringsprocesser
  • Framtagande eller anpassning av dokumentation av visselblåsarssystemet och visselblåsarprocessen samt övriga relevanta interna styrdokument (t.ex. policys och riktlinjer)

Använder ni redan idag en teknisk plattform för visselblåsning eller har ett specifikt önskemål om att införa en utgår vi från den. Vi kan också förmedla kontakt med en systemleverantör för att säkerställa att ni får hela systemet på plats.

Vi tillämpar en transparent prissättning med en fast kostnad beroende på verksamhetens storlek och om det rör sig om full implementering eller enbart anpassningar. 

 


Utbildning och workshops

För att visselblåsarsystemet ska få faktisk effekt är det viktigt med kommunikations- och informationsinsatser. Dessutom uppställer visselblåsarlagen krav på att på ett tydligt och lättillgängligt sätt informera alla anställda om bland annat hur rapportering ska ske. Även om sådan information behöver finnas i skriftlig form kan utbildningar och workshops säkerställa att dokumentationen inte enbart blir papperstigrar.

Vi tillhandahåller skräddarsydda utbildningar för att säkerställa att det finns tillräcklig kunskap inom organisationen både om visselblåsarsystemet och om regelverk, t.ex. inom mutor och korruption, som anställda behöver förhålla sig till. Förutom att vi bidrar med gedigen kunskap och erfarenhet kan utbildningar som genomförs av en utomstående aktör ge en högre grad av trovärdighet i en organisation jämfört med interna utbildningsinsatser.

Vi tillämpar en transparent prissättning. Som prisexempel fakturerar vi 20 000 kr exkl. moms för en halvdagsutbildning (maximalt 3 timmar inkl. paus) som inte inkluderar mer omfattande anpassningar till den beställande organisationen. Eventuella resekostnader tillkommer.

 


Extern mottagare av visselblåsar­rapporter

Utöver att vi som extern mottagare tillförsäkrar att alla inkomna rapporter hanteras enligt lagens krav på bl.a. tidsfrister kan en extern mottagare bidra till trovärdighet för systemet. I många organisationer kan det medföra stor trygghet för de anställda att rapporter hanteras av oberoende mottagare. Dessutom löser det utmaningen att skapa en tillräcklig grad av oberoende och självständighet för rapportmottagare, vilket är ett krav enligt lagen.

Vår advokatsekretess tillförsäkrar att vi kan utföra uppdraget oberoende och att ni som organisation är skyddad från insyn utifrån.

Vår tjänst i denna del inkluderar:

Vår tjänst inkluderar:

  • Upprättande av rutiner för hantering av inkomna rapporter inklusive bedömningsmodell för inkomna ärenden och rutiner för kommunikation med er som uppdragsgivare

    Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring.Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. Här är en fin text som förklaring. 

  • Mottagande av och återkoppling till rapportören på inkomna rapporter enligt lagens tidsfrister samt hantering av kommunikation med rapportören

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor

     

    Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod temporLorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor

     

    • Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor
    • Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor
    • Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor

     

  • Bedömning av inkomna rapporter enligt överenskomna rutiner inklusive förslag till hantering och åtgärder

    testing

  • Regelbundna avstämningsmöten och uppföljning av inkomna rapporter och visselblåsarssystemets effektivitet 

    testar


Vår tjänst i denna del inkluderar:

  • Upprättande av rutiner för hantering av inkomna rapporter inklusive bedömningsmodell för inkomna ärenden och rutiner för kommunikation med er som uppdragsgivare
  • Mottagande av och återkoppling till rapportören på inkomna rapporter enligt lagens tidsfrister samt hantering av kommunikation med rapportören
  • Bedömning av inkomna rapporter enligt överenskomna rutiner inklusive förslag till hantering och åtgärder
  • Regelbundna avstämningsmöten och uppföljning av inkomna rapporter och visselblåsarssystemets effektivitet 

Vi tillämpar en transparent prissättning med en fast årskostnad beroende på verksamhetens storlek. 

 


Utredningsstöd

I vissa fall medför rapporter behov av mer omfattande utredning. Vi hjälper till vid misstankar om oegentligheter och kan vara allt ifrån ett stöd under internutredningar som genomföra utredningar.

När misstankar om oegentligheter uppstår behöver dessa hanteras skyndsamt, oberoende och med säkerställande av hög grad av tillförlitlighet. Detta kräver ofta stora resurser, som kan vara svåra att frisätta internt. Det kan också vara svårt att upprätthålla en tillräckligt hög grad av trovärdighet om utredningen sker helt internt, särskilt i organisationer där en fristående utredningsorganisation saknas. Ofta inbegriper också internutredningar svåra juridiska överväganden.

Genom vårt fullservicerbjudande har ni tillgång till hela byråns samlade kompetens, som spänner över samtliga affärsjuridiska rättsområden. Därmed kan vi snabbt sätta ihop ett team som kan hantera alla frågor som ofta uppstår i en utredning, t.ex. arbetsrättsliga, dataskyddsrelaterade och skatterättsliga frågor. Därutöver samverkar vi vid behov med övrig kompetens som kan behövas. Vi biträder också i kontakter med myndigheter och i processer.

Vår advokatsekretess tillförsäkrar att vi kan genomföra utredningar oberoende och skyddade från insyn. Att utredningen genomförs externt bidrar till trovärdighet, såväl internt som externt. Vi har kompetensen som krävs för att identifiera och hantera de juridiska frågor som uppstår inom ramen för en utredning, liksom att kunna bringa klarhet i om överträdelser av regelverk har skett.

Normalt faktureras utredningsstöd och utredningar på löpande räkning, men vi kan också beroende på utredningens omfattning och natur vid förfrågan offerera ett fast pris.

 


Skicka förfrågan:


 

 


När du fyller i formuläret behandlar Advokatfirman Lindahl dina personuppgifter för att kunna skicka dig den information som du genom formuläret önskar få. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har här.

 

Behöver min organisation ett visselblåsarsystem?

Ja, om din verksamhet har 50 eller fler anställda. Detta enligt ny lagstiftning som gäller sedan december 2021. Däremot skiljer sig tidsfristerna åt för när systemet behöver vara på plats, beroende på sektor och verksamhetens storlek.

För privata verksamheter med 250 eller fler anställda samt offentliga verksamheter med 50 eller fler anställda gäller kravet på visselblåsarsystem från och med den 17 juli 2022.

För privata verksamheter med 50–249 anställda gäller kravet på visselblåsarsystem från och med den 17 december 2023.

Även för mindre verksamheter kan det finns stora fördelar med att på frivillig basis införa ett visselblåsarsystem.


VILL DU VETA MER?

Vill du veta mer om hur Lindahl kan hjälpa din verksamhet?

Skicka en förfrågan

Relaterat

  • 2022-11-02 10:33:41 Sex vanliga frågor om personuppgifts­behandling i visselblåsarkanaler
  • 2022-05-12 13:16:28 Webbinarium om Lindahls visselblåsartjänst
  • 2021-11-29 16:06:04 Visselblåsarlagen – så förbereder du din verksamhet

Kontakt

  • Matilda Jusslin

    Stockholm

    matilda.jusslin@lindahl.se +46 733 328 314
  • Mikael Mellberg

    Göteborg

    mikael.mellberg@lindahl.se +46 723 881 021
  • Lisa Lantz

    Göteborg

    lisa.lantz@lindahl.se +46 709 611 962
  • Annika Brandt

    Malmö

    annika.brandt@lindahl.se +46 704 215 004
  • Johanna Karlsson

    Malmö

  • Elsa Malmqvist

    Uppsala

    elsa.malmqvist@lindahl.se +46 730 617 746
  • Karin Sliwinska

    Örebro

    karin.sliwinska@lindahl.se +46 703 562 608
  • Johanna Jansson

    Örebro

    johanna.jansson@lindahl.se +46 768 565 062
  • Johan Karlefors

    Helsingborg

    johan.karlefors@lindahl.se +46 705 930 834
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholmreception.stockholm@lindahl.se +46 8 527 70 800
  • Göteborgreception.goteborg@lindahl.se +46 31 799 10 00
  • Malmöreception.malmo@lindahl.se +46 40 664 66 50
  • Uppsalareception.uppsala@lindahl.se +46 18 16 18 50
  • Örebroreception.orebro@lindahl.se +46 19 20 89 00
  • Helsingborgreception.helsingborg@lindahl.se +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse