The Centre for Global Sourcing and Services (CGSS) vid Loughborough University’s School of Business and Economics i Storbritannien rymmer flera av Europas ledande experter inom global IT-sourcing. Tillsammans med Advokatfirman Lindahl och IT Outsourcing and Software Development Association (ITOSDA) har CGSS studerat vilka hinder som finns mot ökad innovation inom outsourcing i Norden samt hur outsourcingaffärer som främjar innovation kan byggas.
Resultaten visar att det finns ett behov av att utveckla ett samarbete mellan klientföretaget och dess underleverantörer, samt att skräddarsy avtal som motiverar leverantörer att skapa innovationer för sina kunder, berättar professor Ilan Oshri, forsknings- och verksamhetsledare på CGSS.
När de första resultaten från studien presenterades av doktor Angelika Zimmermann, vid Innovation Summit i Stockholm för ett par veckor sedan, såg vi tydliga indikationer på att studien kommer kunna sprida ljus över vad som behövs för att frigöra innovationskraften i outsourcingrelationer.
Studien kommer att hjälpa företag att utforma sin outsourcing på ett sätt som lägger alla de viktigaste byggstenarna på plats för att öka innovationsgraden, säger dr Angelika Zimmermann vid CGSS.
Ett tydligt resultat av studien är vikten av att övergå till mer relationsbaserade outsourcing kontrakt. Se vår film om relationsbaserade kontrakt här.
Den fullständiga rapporten kommer att publiceras i juni i år tillsammans med Advokatfirman Lindahl. Maila [email protected] för att hålla dig uppdaterad.
CGSS har samarbetat med Nordic IT and Software Development Association (ITOSDA) i syfte att samla in data i Sverige, Danmark, Finland och Norge till studien. Data utgörs framförallt av svar som samlats in från CIO:s på ledande multinationella företag i Norden.