2025-05-21
Lindahls CIO om AI-resan: “Förändringsarbetet är nyckeln, inte tekniken i sig”
Sedan 1 april är Axel Hedberg CIO på Advokatfirman Lindahl. Under 2024 var han med och tog in det juridiska AI-verktyget Legora på byrån och nu fortsätter han driva utvecklingen mot framtidens advokatbyrå. Här berättar han om vikten av att fokusera på rätt saker på AI-resan.

Likt många andra advokatbyråer och kunskapsföretag befinner sig Lindahl på en utvecklingsresa i högt tempo, med AI som både pådrivare och möjliggörare. Med nye CIO:n Axel Hedberg vid rodret har man i dag ett tätt samarbete med både stora AI-aktörer som Legora och mindre bolag som Klang. Den gemensamma nämnaren är dock att fokuset ligger på helt andra delar än det tekniska.
– I allt som just nu händer inom AI-området så pratar man, av naturliga skäl, mycket om den avancerade och kraftfulla tekniken bakom artificiell intelligens. Men för oss som advokatbyrå och affärsjuridiska rådgivare är det inte själva tekniken som ligger i fokus. Det som är viktigt är hur förändringsbenägna vi är, och hur vi nyttjar tekniken för att skapa värde för oss och våra klienter. AI skapar givetvis stora möjligheter att effektivisera och frigöra tid – då gäller det att ha en tydlig strategi för vad vi gör med tiden vi vinner, säger Axel Hedberg.
Axel Hedberg är själv jurist i grunden och har arbetat som jurist i drygt 10 år på bland annat Vinge och SEB, innan han kom till Lindahl 2021 – först som biträdande jurist för att så småningom växla över till att jobba med utvecklingsfrågor inom Knowledge Management och innovation. Hans juristbakgrund är en stor fördel i rollen som CIO.
– Förändringsarbete handlar till stor del om att förstå vad det är som antingen främjar eller bromsar och hindrar utvecklingen. Det gäller även hos oss på Lindahl. AI-utvecklingen handlar för oss lika mycket om teknikens möjligheter som om att verkligen förändra ett beteende hos människor, i det här fallet i rollen som jurister. Därför lägger vi absolut mest tid och resurser på förändringsresan och nya arbetssätt. Tekniken är ett nytt verktyg bland flera andra, om än att just AI råkar vara ett väldigt kraftfullt verktyg, förklarar Axel Hedberg.
På Lindahl har alla medarbetare, såväl jurister som kollegorna inom affärsstöd, tillgång till det avancerade juridiska AI-verktyget Legora. Man jobbar även med mindre AI-aktörer, till exempel Klang, som primärt fokuserar på transkribering av samtal.
– Det är fantastiskt roligt att jobba med de nya samarbetspartners som vi fått det senaste året. De här bolagen utmanar, inspirerar och driver på oss och vi känner också att vi som jurister, och i det här fallet kunder, får vara med och tycka till och bidra i utvecklingen av de olika AI-tjänsterna, säger Axel Hedberg.
Lindahls samarbete med Legora inleddes 2024 efter en omfattande och gedigen researchprocess för att hitta rätt väg framåt för byrån.
– På Legora brinner vi för att forma framtidens arbetssätt för jurister, och det genomsyrar även vårt samarbete med Lindahl. Det är otroligt inspirerande att jobba tillsammans – byrån ligger i framkant i Norden och rör sig snabbt framåt, säger Jakob Elander, Director Engagement & CX på Legora.
Samarbetet med Helsingborgsbaserade Klang inleddes i samband med en huvudförhandling där Lindahl testade tjänsten för att transkribera och analysera det inspelade materialet från föregående instans. Och det visade sig vara en mycket bra matchning gentemot Lindahls behov.
– Lindahl är långt framme i sin AI-resa. Ofta kommer vi in som en av de första AI-lösningarna i ett företag, men med Lindahl blir vi en nischad komponent som spelar väl tillsammans med de andra generativa AI-verktyg som byrån har börjat använda, säger Niklas Silfverström, medgrundare och vd på Klang.ai.
Vad blir då nästa verktyg eller samarbetspartner för Lindahls del?
– Det får tiden utvisa, just nu är det fullt fokus på att fortsätta förändringsarbetet och utveckla våra arbetssätt för att få ut maximalt värde och effekt av de verktyg vi valt att plocka in. Samtidigt som vi också lägger mycket tid på att stötta våra klienter på deras AI-resor, ur både ett etiskt och juridiskt perspektiv. Men att vi kommer se fler spännande AI-lösningar framöver är jag övertygad om. Vi är inne i en spännande tid för hela vår bransch och vi fortsätter att noga följa marknaden och utvärderar kontinuerligt olika lösningar, avslutar Axel Hedberg.
Vill du veta mer? Kontakta:
Axel Hedberg
Chief Information OfficerCarousel items
-
Event
2025-10-16
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
-
Nyheter
2025-05-21
Lindahls CIO om AI-resan: “Förändringsarbetet är nyckeln, inte tekniken i sig”
Sedan 1 april är Axel Hedberg CIO på Advokatfirman Lindahl. Under 2024 var han med och tog in det juridiska AI-verktyget Legora på byrån och nu fortsätter han driva utvecklingen mot framtidens advokatbyrå. Här berättar han om vikten av att fokuser...
-
Uppdrag
2025-05-14
Lindahl biträder Heba i samband med återköpsprogram
Lindahl har agerat juridisk rådgivare åt Heba Fastighets AB i samband med bolagets beslut att återköpa egna aktier av serie B.
-
Porträtt
2025-05-07
Isak gick från sommarnotarie till jurist: “Jag utvecklas ständigt”
Isak Karlsson studerade till jurist när han började som sommarnotarie på Lindahl. “Att plugga är som att lära sig reglerna i fotboll. Att jobba är som att faktiskt spela fotboll. Båda delarna kompletterar varandra.”
-
Insikter
2025-04-30
Nya regler om överprövning och skadestånd vid överträdelser av unionsrättsliga bestämmelser
Regeringen har beslutat om en proposition med förslag om ändringar i upphandlingslagstiftningen. Bland annat föreslås att leverantörers rätt till rättsmedel, i form av överprövning och skadestånd, ska tydliggöras i upphandlingslagarna när det gäll...
-
Fler nyheter, event & insikter?