Varningsbrev som marknadsföring – när juridisk skriftväxling blir otillåten

Ett avgörande från Patent- och marknadsdomstolen, mål nr PMT 11812–24, från juni i år visar att även varningsbrev mellan konkurrenter kan utgöra otillåten marknadsföring. Många företag hamnar förr eller senare i en situation där man antingen skickar eller tar emot ett varningsbrev, exempelvis vid misstänkt intrång i en immateriell rättighet eller avtalsbrott. När detta sker är det avgörande att förstå var gränsen går mellan legitim juridisk skriftväxling och marknadsföring.

Vad handlade fallet om?

Ett företag skickade två varningsbrev till en konkurrent och hävdade att konkurrentens produkt gjorde intrång i ett europeiskt patent som enligt brevet var validerat i bland annat Sverige. Det visade sig dock att uppgiften om patentets validering i Sverige var felaktigt.

Fallet illustrerar en problematik som många företag ställs inför: hur utformar man ett starkt formulerat varningsbrev som uppnår önskat resultat, samtidigt som man undviker att korrespondensen klassificeras som otillåten marknadsföring?

När blir ett varningsbrev marknadsföring?

Enligt marknadsföringslagen definieras marknadsföring som reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av eller tillgången till produkter. Marknadsföringsbegreppet är ytterst begränsat av kravet att åtgärderna ska vara av utpräglat kommersiell karaktär – det vill säga vidtas i kommersiell verksamhet med avsättningsfrämjande syfte.

Patent- och marknadsöverdomstolen har i ett tidigare mål från 2023, PMT 13795–22, betonat att varningsbrev ofta är ett helt nödvändigt inslag i en seriös tvist. Varningsbrev ska därför som regel inte anses utgöra marknadsföring om de innehåller sakliga och nyanserade uppgifter om en parts ståndpunkt i en tvist.

I det aktuella målet gjorde domstolen dock en annan bedömning och fann att varningsbreven utgjorde otillåten marknadsföring.

Avsändaren av varningsbreven har överklagat domen till Patent- och marknadsöverdomstolen, som i september 2025 meddelade prövningstillstånd.

Vad gjorde varningsbreven problematiska?

Domstolen identifierade flera kritiska brister i varningsbreven som gjorde att de bedömdes utgöra marknadsföring:

  • Påståenden om patentets validering i Sverige underbyggdes inte på ett tillfredsställande sätt

  • Konstateranden om intrång presenterades utan närmare analys eller argumentation

  • Långtgående krav på upphörande av kommersiell verksamhet utan tillräcklig grund

Domstolen fann att varningsbreven som helhet förmedlade slutsatser och påståenden snarare än argument och analyser i intrångsfrågan. Breven signalerade inte att bedömningarna var avsändarens egna och att det kunde finnas utrymme för motparten att ha andra ståndpunkter. I stället presenterades budskapet som objektiva konstateranden av redan fastställda intrång som det inte fanns utrymme att ifrågasätta.

Betydelsen av felaktig information i breven

Enligt Patent- och marknadsdomstolens bedömning kan felaktiga uppgifter i varningsbrev förstärka bristen på saklighet i korrespondensen och försvagar intrycket av att breven utgör seriös juridisk skriftväxling. Det kan också förstärka uppfattningen om att breven har ett avsättningsfrämjande syfte.

Huruvida den felaktiga informationen tagits med i breven medvetet eller av misstag behöver enligt domstolens bedömning inte påverka bedömningen. Detta innebär att även oavsiktliga fel kan få betydelse för bedömningen av om ett varningsbrev utgör marknadsföring.

Praktiska råd för utformning av varningsbrev

Baserat på domen rekommenderar vi följande:

  • Säkerställ faktariktighet: Säkerställ att all information är korrekt och kontrollera noggrant alla uppgifter om patentvalidering, registreringar och andra rättigheter innan brevet skickas. Felaktiga påståenden kan påverka bedömningen även om de är oavsiktliga.

  • Undvik kategoriska påståenden: Var försiktig med att presentera slutsatser som objektiva fakta. Använd formuleringar som tydliggör att det är er bedömning, exempelvis "enligt vår uppfattning", "baserat på vår analys" eller "såvitt vi kunnat utröna".

  • Inkludera analys och argumentation: Presentera inte bara slutsatser utan även den analys och de argument som ligger till grund för era anspråk. Detta stärker intrycket av seriös juridisk skriftväxling och minskar risken för att brevet uppfattas som marknadsföring.

  • Nyansera kraven: Undvik alltför långtgående och kategoriska krav. Formulera krav på ett sätt som öppnar för dialog och förhandling.

  • Dokumentera och analysera: Innan ni skickar ett varningsbrev, se till att ha en gedigen analys av både rättighetsfrågan och intrångsfrågan. Detta underlättar inte bara utformningen av brevet utan ger också ett bättre underlag om tvisten skulle eskalera.

Sammanfattning

Domen från Patent- och marknadsdomstolen visar att gränsen mellan legitim juridisk skriftväxling och otillåten marknadsföring kan vara svår att avgöra. Även om varningsbrev är ett naturligt och accepterat förfarande i civilrättsliga tvister, kan de under vissa omständigheter klassificeras som marknadsföring – särskilt om de innehåller felaktiga uppgifter, kategoriska påståenden utan underbyggnad, eller framstår som alltför ensidiga och långtgående.

För företag som behöver skicka varningsbrev innebär detta att sådana brev måste utformas med stor omsorg. Fokusera på saklighet, nyansering och korrekthet. Genom att följa dessa principer kan ni både uppnå det önskade resultatet med varningsbrevet och undvika risken för att korrespondensen klassificeras som otillåten marknadsföring.

Har ni frågor om hur ni bäst utformar varningsbrev, eller vill diskutera implikationerna av detta avgörande för er verksamhet? Tveka inte att höra av er.

Skriva, laptop

Vill du veta mer? Kontakta:

Josefin Tegnvallius Boklund

Associate
Nyheter, event och insikter