Frågor och svar: Arbetsgivarens skyldigheter i semestertider
Sommaren är äntligen här, och för många innebär det efterlängtad ledighet. I takt med att semestertiderna närmar sig dyker det också ofta upp arbetsrättsliga frågor. För att göra det lite enklare har vi sammanställt de allra vanligaste frågorna vi brukar få från arbetsgivare inför sommaren, tillsammans med våra kommentarer, samt annat som kan vara bra att tänka på i semestertider.
Om ni har frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss.
-
Anställda har rätt till minst 25 semesterdagar per semesterår. Anställningsavtal och kollektivavtal kan emellertid ge anställda rätt till ytterligare semesterdagar.
-
Som utgångspunkt ska semester förläggas i samråd med den anställde – men, om arbetsgivaren och den anställde inte kan komma överens är det arbetsgivaren som bestämmer när semestern ska förläggas.
-
Om arbetsgivaren ensidigt beslutar om förläggningen av semestern (jfr. ovan fråga), ska arbetsgivaren informera den anställde om förläggningen senast två månader innan semestern börjar. Om särskilda skäl kräver det får informationen lämnas senare.
-
Semester tjänas in under ett år och tas ut därpå följande år. En anställd som inte har arbetat under föregående år har därmed inte tjänat in semester, utan endast rätt till obetald semesterledighet.
Arbetsgivare och den anställde kan dock komma överens om att den anställde ska få semesterlön i förskott (s.k. ”förskottssemester”). Om den anställdes anställning upphör inom fem år från det att förskottssemesterlönen utbetalades har arbetsgivaren, som huvudregel, rätt att avräkna utbetald förskottssemesterlön från den anställdes slutlön.
-
Ja, en anställd har rätt att avbryta semestern vid sjukdom och begära att utlagda semesterdagar istället ska räknas som sjukdagar. Detta förutsätter dock att den anställde begär detta utan dröjsmål och följer rutiner för sjukanmälan.
-
Ja, en anställd har rätt att avbryta semestern och istället vara ledig med tillfällig föräldrapenning. Detta förutsätter dock att den anställde informerar arbetsgivaren.
-
Som utgångspunkt ”nej”. Arbetsgivaren kan dock ha särskilda skäl att återkalla beviljad semester vid oförutsedda händelser, såsom akut driftstörning.
Observera att informationen i denna FAQ inte är uttömmande eller anpassad för enskilda situationer. Vid frågor rekommenderas att ni kontaktar er juridiska rådgivare eller arbetsgivarorganisation.
Fler tips inför semestern
Dokumentation
För undvikande av missförstånd bör beviljade semestrar och eventuella avvikande överenskommelser dokumenteras.
Ansvarsfördelning och delegering
Se till att det finns en tydlig ansvarsfördelning och delegering av arbetsuppgifter.
Säkerställ att tillfälliga ersättare har tillgång till tillräcklig information, befogenheter och resurser.
Arbetsmiljö
Säkerställ att bemanningen är tillräcklig så att anställda i tjänst har en rimlig arbetsbelastning och god arbetsmiljö även under semestertider.
Kontrollera att arbetsmiljöuppgifter är delegerade till anställda med rätt befogenheter, kunskap och resurser – både på plats och vid distansarbete.
Säkerställ att anställda som arbetar utomhus eller i lokaler med begränsad luftkonditionering har tillgång till vatten och fläktar, samt att arbetet – i den mån det är möjligt – planeras till tider på dygnet då temperaturen är lägre.
Kom ihåg att arbetsmiljöansvaret även gäller vid distansarbete. Se till att anställda har kännedom om vad som förväntas av dem, inklusive rutiner för att rapportera arbetsmiljöbrister, tillbud och arbetsskador.
IT- och informationssäkerhet
Om anställda tillåts arbeta på distans under sommaren kan det vara klokt att påminna om gällande IT- och informationssäkerhetsföreskrifter och rutiner.
Sociala medier
Under ledigheter är det vanligt att anställda är mer aktiva på sociala medier, där de även kan ha affärskontakter bland sina följare och vänner. Det kan därför vara klokt att påminna om företagets policy och riktlinjer för användning av sociala medier.

Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om aktuella nyheter, juridiska insikter och kommande seminarier med våra experter.
Carousel items
-
Event
2025-10-30
Kundens algoritm: AI, data och rättigheter för retail och B2C
Välkommen på ett webbinarium om att säkra dina kundrelationer och data i en AI-driven omvärld – från prisjämförelser till kundrecensioner och allt däremellan. Vi ses den 25 september klockan 10.00 - 10.45.
-
Insikter
2025-08-22
Dispute boards i entreprenadtvister
I större entreprenadprojekt är det internationellt sett vanligt att inrätta en dispute board – en särskild nämnd som under projektets gång löpande ska hjälpa lösa oenigheter mellan parterna. Denna alternativa tvistlösningsmetod har däremot inte et...
-
Porträtt
2025-08-19
Från kravbrev till kultur – Josefin om livet som sommarnotarie
Att få en verklig känsla för hur det är att jobba som jurist, det var målet för Josefin Mannevik när hon klev in som sommarnotarie på Lindahls kontor i Göteborg. Några veckor senare har hon inte bara fördjupat sig i konkursrätt, lagbevakningar och...
-
Nyheter
2025-08-18
Lindahl vinner i Högsta domstolen – konkurs upphävs för bolag utan skulder
Lindahl har framgångsrikt företrätt ParkingSolar Nordic AB i en konkurstvist som avgjorts i bolagets favör av Högsta domstolen. Målet aktualiserar viktiga frågor om när presumtionsregler för obestånd kan tillämpas.
-
Uppdrag
2025-08-13
Lindahl rådgivare i Lytens förvärv av Northvolt
Lindahl har biträtt den amerikanska världsledaren inom litium-svavelbatterier Lyten Inc. i samband med den nyligen offentliggjorda transaktionen enligt vilken Lyten har ingått ett bindande avtal om att förvärva Northvolts samtliga kvarvarande till...
-
Fler nyheter, event & insikter?