AI, etik och juridik: Så navigerar du tryggt i en ny teknisk verklighet
Hur kan du som verksamhetsledare eller jurist säkerställa att AI används på ett säkert, etiskt och affärsmässigt sätt? Under 2025 har Lindahl arrangerat en omfattande webbinarserie om AI, etik och juridik. Den här artikeln summerar de viktigaste insikterna – från AI-bias och compliance till affärsnytta och kommande reglering.
AI i snabb utveckling – möjligheter och risker
Artificiell intelligens är inte längre en framtidsteknik utan i högsta grad här och nu. Utvecklingen går snabbt och rör sig från experiment till affärskritiska verktyg, och det görs enorma investeringar vilket visar att utvecklingen bara kommer att fortsätta. Detta var också bakgrunden till Lindahls webbinarserie – när tekniken utvecklas så snabbt, hur säkerställs ett etiskt och juridiskt hållbart användande?
– Vi ser hur AI inte bara utmanar teknikens gränser, utan också hur såväl individer som företag tänker kring ansvar, transparens och affärsstrategi. Det gör etik till en förutsättning snarare än ett mervärde, säger Lukas Jönsson, advokat och ansvarig för Lindahls AI-serie.
AI-bias: När tekniken förstärker orättvisor
Bias, det vill säga partiskhet, är en av de stora riskerna med AI vilket diskuterades vid webbinariet från den 13 februari. Eftersom AI-system tränas på historisk data finns risk att fördomar cementeras eller förstärks, vilket kan leda till:
Desinformation: AI kan lära sig felaktigheter från obalanserade eller manipulerade källor.
Diskriminering: Obalanser i datan riskerar att leda till felaktiga slutsatser vid exempelvis rekrytering.
Hallucinationer: Generativ AI kan påstå fakta som inte stämmer alls, men få det att låta övertygande.
Lösningen ligger i dels tekniska skydd, men framför allt i medvetna organisationer med tydliga etiska riktlinjer.
Vikten av att etablera en AI-kompass
För att framtidssäkra AI-användningen rekommenderas företag och organisationer att säkerställa ett internt förhållningssätt byggt på fyra grundprinciper:
Transparens – Var tydlig mot kunder och användare om hur och när AI används.
Säkerhet och ansvar – Efterlev lagar och förordningar, och sätt tydliga ansvarsroller.
Hållbarhet – Välj leverantörer med etik och hållbarhet i åtanke.
Medvetenhet – Utbilda medarbetarna löpande och skapa en AI-strategi som håller över tid.
– För många organisationer är det inte längre en fråga kring om man ska använda AI, utan hur man gör det på ett säkert, hållbart och värdeskapande sätt, betonar Lukas Jönsson.
När AI blir lag – den 2 augusti 2026 förändras spelreglerna
I avsnittet från den 6 mars talades det om hur EU:s AI-förordning AI Act är det första storskaliga lagpaketet i sitt slag och trädde i kraft den 1 augusti 2024. De flesta reglerna börjar dock gälla den 2 augusti 2026. Förordningen delar in AI-system i olika riskkategorier och förbjuder vissa tekniker helt. Högrisk-AI, exempelvis inom rekrytering och sjukvård, måste leva upp till specifika krav på transparens, säkerhet och datakvalitet.
I USA saknas i nuläget en samlad lagstiftning. I stället finns policyinitiativ som AI Bill of Rights och exekutiva order, samt prejudicerande rättsfall kopplade till upphovsrätt. Skillnaden mellan EU:s tydliga regelverk och USA:s mer fragmenterade system ökar behovet av juridisk anpassning för globalt verksamma företag.
Företag bör redan nu:
Kartlägga sina AI-system och förstå vilka regelverk de omfattas av
Implementera åtgärder för transparens, dataskydd och dokumentation
Utbilda medarbetare i de legala och etiska frågorna
AI i M&A: Från due diligence till integration
Från ett affärsperspektiv har AI potential att effektivisera hela processen vid företagsöverlåtelser. I webbinariet från den 25 april diskuterades hur AI används för att förbättra såväl due diligence som avtalsförhandling och integration.
Vid due diligence kan AI-verktyg analysera stora datamängder snabbt och identifiera risker och möjligheter, vilket ger ett bättre beslutsunderlag. Samtidigt krävs medvetenhet om tekniska begränsningar som "black box"-effekter. I EU:s AI-förordning introduceras dessutom AI som ett nytt granskningsområde och ett krav för bolag där AI är en bärande del.
Vidare kan AI även användas i avtalsförhandling för att försäkra att avtal anpassas till AI-relaterad verksamhet. Vid integration efter transaktionen kan så kallade Transitional Services Agreements (TSA) säkerställa kontinuitet i AI-användning.
Affärsfördelar för den som agerar proaktivt
Insikterna från Lindahls webbinarserie tydliggör att AI inte är enbart en teknik- eller compliancefråga. Juridik, teknik, etik och affärsstrategi behöver samverka för att organisationer ska kunna använda AI med förtroende och tydlig affärs- och verksamhetsnytta.
– Det har varit både inspirerande och intressant att följa AI-utvecklingen så nära under året. Serien har gett oss möjlighet att lyfta frågor vi vet att många brottas med, och samtidigt visa att juridiken har en självklar plats i det strategiska AI-arbetet, avslutar Lukas Jönsson.
Vill du veta mer om hur Lindahl kan bidra med rådgivning inom AI och juridik? Kontakta gärna någon av våra experter.
Se hela serien om AI, etik och juridik on demand
Samtliga nio webbinarier i serien AI, etiken och juridiken finns tillgängliga på Lindahls webbplats. Läs mer och ta del av alla avsnitt här.
Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om aktuella nyheter, juridiska insikter och kommande seminarier med våra experter.
Vill du veta mer? Kontakta:
Lukas Jönsson
Counsel | AdvokatCarousel items
-
Event
2025-11-27
Lindahl Winter Spritz
När mörkret faller och julkänslan börjar smyga sig på vill vi värma upp november med något riktigt trevligt. Den 27 november bjuder vi därför in till Lindahl Winter Spritz – ett vintermingel för juriststudenter med sprakande stämning och vintriga...
-
Insikter
2025-11-04
Ökat fokus på kommunernas ansvar för allmänna vattentjänster vid kris, höjd beredskap och krig
Regeringens va-utredning föreslår utökat ansvar för kommuner vid kris. Här är vad du behöver veta om framtidens vatten- och avloppsberedskap.
-
Uppdrag
2025-10-28
Konkursanbud – Challenger Mobile Technology AB
Challenger Mobile Technology AB försattes i konkurs den 21 oktober 2025. Verksamheten består i utveckling av en plattform för säker kommunikation och tillhandahåller kommunikationstjänster under varumärket TrustCall. Bolaget bedriver verksamheten...
-
Nyheter
2025-10-10
Lindahl rankade av IFLR1000 för 2025
IFLR1000 har publicerat sina rankingar för 2025, där Lindahl återigen uppmärksammas i flera kategorier. Rankingen omfattar både byråer och enskilda jurister och bygger på omfattande marknadsanalyser och klientintervjuer.
-
Porträtt
2025-08-19
Från kravbrev till kultur – Josefin om livet som sommarnotarie
Att få en verklig känsla för hur det är att jobba som jurist, det var målet för Josefin Mannevik när hon klev in som sommarnotarie på Lindahls kontor i Göteborg. Några veckor senare har hon inte bara fördjupat sig i konkursrätt, lagbevakningar och...
-
Fler nyheter, event & insikter?