• Om oss
    • Om Lindahl
    • Vårt arbetssätt
    • Sagt om Lindahl
    • Pressrum
    • Hitta till oss
    • Personuppgifter
  • Områden
    • Aktiemarknadsrätt
    • Fastighetsrätt
    • Företags­överlåtelser | M&A
    • Immaterialrätt
    • IT/Tech
    • Tvistlösning
    • Alla områden
    • Notarius Publicus
  • Medarbetare
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg
  • Aktuellt
    • Event
    • Insikter
    • Nyheter
    • Uppdrag
  • Karriär
    • Lediga tjänster
    • Att jobba på Lindahl
    • Student
    • Business Law Challenge
  • Kontor
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Örebro
    • Helsingborg

Ny utredning om kontroll av leverantörer i offentliga upphandlingar

  • Hem
  • Aktuellt
  • Insikter
  • 2023
  • Ny utredning om kontroll av leverantörer i offentliga upphandlingar

Regeringen tillsatte i juni 2022 en särskild utredare för att föreslå ett effektivt och tillförlitligt system för leverantörskontroll i samband med offentlig upphandling och vid ansökan om att delta i ett valfrihetssystem. Den så kallade Leverantörskontrollutredningen har nu överlämnat sitt betänkande. En samordnad registerkontroll för upphandlande myndigheter och enheter (SOU 2023:43).


Förslagen omfattar kontroll av uteslutningsgrunder

I samtliga lagar som reglerar den offentliga upphandlingen samt valfrihetssystem finns regler om så kallad uteslutning. De så kallade obligatoriska uteslutningsgrunderna – som myndigheterna måste tillämpa – tar sikte på om företrädare för leverantören har begått vissa grövre brott, exempelvis organiserad brottslighet eller penningtvätt. De så kallade fakultativa uteslutningsgrunderna – som myndigheterna får tillämpa – tar bland annat sikte på om leverantören har ekonomiska svårigheter, exempelvis är i konkurs. Det finns också uteslutningsgrunder som rör obetalda skatter och socialförsäkringsavgifter.

Upphandlingslagarna innehåller även vissa regler kring hur upphandlande myndigheter ska kontrollera att en anbudsgivare inte omfattas av uteslutningsgrunderna. Det saknas emellertid i Sverige ett samordnat system för kontroll och det är därför upp till varje upphandlande myndighet att själv avgöra hur kontrollen ska ske. I kombination med att det i viss mån är oklart vilka svenska brott som ska leda till uteslutning och vilken personkrets som ska kontrolleras, riskerar det nuvarande systemet att leda till bristfälliga kontroller. Utredningens syfte var därför att föreslå ett effektivt och tillförlitligt system för leverantörskontroll.


Bolagsverket ska tillhandahålla ett system för samlad registerkontroll

Utredningens föreslår att Bolagsverket ska tillhandahålla ett system för samlad registerkontroll. Bolagsverket ska genomföra kontroll på begäran av den upphandlande myndigheten och kontrollen ska kunna omfatta såväl leverantörer, företag vars kapacitet åberopas samt underleverantörer.

Kontrollen ska endast omfatta uppgifter som är relevanta för att fastställa om uteslutning ska ske på grund av brott, obetalda skatter och socialförsäkringsavgifter eller kvalificerade ekonomiska svårigheter, exempelvis konkurs. Bolagsverket ska hämta och sammanställa uppgifterna från befintliga svenska myndighetsregister, det ska således inte upprättas några nya register. Utredningen förslår att följande register ska ingå i registerkontrollen:

  • Bolagsverkets olika bolagsregister
  • Bolagsverkets näringsförbudsregister
  • Bolagsverkets register över verkliga huvudmän
  • Bolagsverkets konkursregister
  • Bolagsverkets register över företagsrekonstruktioner
  • Polismyndighetens belastningsregister
  • Skatteverkets skattedatabas
  • Kronofogdemyndighetens utsöknings- och indrivningsdatabas
  • Kronofogdemyndighetens skuldsaneringsregister
  • Länsstyrelsernas stiftelseregister

Utöver förslag rörande registerkontrollens genomförande innehåller betänkandet även förslag på sekretessbrytande bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen (2009:700) samt bestämmelser om rättsligt stöd för personuppgiftshantering, i syfte att möjliggöra registerkontrollerna.

Betänkandet innehåller också förslag och överväganden rörande ett antal övriga områden, bland annat rättsligt stöd för behandling av personuppgifter vid uppföljning av avtal, skyldighet att ställa särskilda arbetsrättsliga villkor inom det icke-direktivstyrda området (utredningen föreslår att någon sådan skyldighet inte ska införas) samt begränsning av antalet underleverantörsled.

Bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 oktober 2025.

Registrera dig för e-postutskick

Vill du ta del av liknande information i framtiden? Prenumerera på Lindahls nyhetsbrev!

Besök sidan

Offentlig sektor och upphandling

Lindahl har lång erfarenhet av rådgivning med koppling till offentlig sektor samt offentlig upphandling. Detta innebär att vi biträder såväl myndigheter, övriga offentliga aktörer och statliga bolag som, inom offentlig upphandling, upphandlande enheter och anbudslämnare. Vi har erfarenhet från mycket stora upphandlingar och dessutom en omfattande seminarie- och utbildningsverksamhet.

Besök sidan

Relaterat

  • 2023-06-19 11:13:29 Uppdatering om regeringens förslag till ändring i upphandlingslagarna
  • 2023-06-15 13:35:37 När är ett upphandlingsärende slutbehandlat?
  • 2023-05-29 11:02:49 Ett steg närmare ett granskningssystem för utländska direktinvesteringar
  • 2023-05-19 11:52:07 Fler intressanta avgöranden från domstolarna i upphandlingsmål
  • 2023-04-24 10:38:46 Digitala bolags- och föreningsstämmor kan bli möjliga nästa år
  • 2023-04-24 10:38:28 Ny dom avseende upprättande av insiderförteckning
  • 2023-02-21 12:40:39 17 februari 2023 – deadline för offentliggörande av information om antal användare för leverantörer av onlineplattformar och onlinesökmotorer

Kontakt

  • Hanna Lundqvist

    Göteborg

    [email protected] +46 731 472 782
Sidor
  • Start
  • Om oss
  • Områden
  • Medarbetare
  • Nyheter
  • Karriär
  • Personuppgifter
Våra kontor
  • Stockholm[email protected] +46 8 527 70 800
  • Göteborg[email protected] +46 31 799 10 00
  • Malmö[email protected] +46 40 664 66 50
  • Uppsala[email protected] +46 18 16 18 50
  • Örebro[email protected] +46 19 20 89 00
  • Helsingborg[email protected] +46 42 17 53 00
Sociala medier
  • Följ oss i sociala medier: Instagram, Linkedin, Youtube, Facebook eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Disclaimer

The material and information on this site is intended for general informational purposes only and does not constitute legal advice on any specific matter. Please note that all images on Lindahl's website, www.lindahl.se, are subject to intellectual property protection and downloading, publication, copying and/or other use of the images requires the written consent of the rights holder. You'll find Advokatfirman Lindahl KB's general terms and conditions here.

Vissa kakor är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet, andra hjälper oss att förbättra din upplevelse genom att ge insikt i hur webbplatsen används. För mer information, besök vår cookiepolicy.

Nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för webbplatsens funktionalitet och kan inte inaktiveras.

Analytics cookies

Vi använder Analytics-kakor för att samla information och ge oss inblick i hur besökare använder vår webbplats. Vi anonymiserar IP-adresser i Google Analytics. Genom att klicka på Neka så kommer vi inte att spara dessa cookies.

Vi använder cookies för att undersöka hur vår hemsida används och ge våra besökare bästa möjliga upplevelse