I en riksomfattande attitydundersökning om digital integritet svarar 36 procent av svenskarna att de är beredda att betala extra för att säkerställa att deras uppgifter hanteras på rätt sätt digitalt.
Resultatet, som sammanfattas i rapporten ”Delade meningar”, visar att personnummer är det som folk är mest försiktiga med att dela digitalt. Oron ligger främst i risken för id-kapningar. Störst förtroende för digital hantering av privat information har banker.
Rapporten ger god vägledning för företag som vill hantera uppgifter rätt både ur ett konsument- och ett företagsperspektiv 1000 svenskar mellan 16 och 70 år har deltagit i undersökningen som tagits fram på uppdrag av Advokatfirman Lindahl, Svensk Handel, Samsung och Stockholms Läns Landsting i samarbete med analys- och kommunikationsbyrån Insight Intelligence och SICS Swedish ICT.
Undersökningen visar också bland annat att:
- 63 procent av män mellan 16 och 29 år svarar att de använder reklamblockerare
- Mer än var femte svarar att de någon gång har avslutat en digital tjänst, program eller hemsida för att de känt att det varit för integritetskränkande (22%).
- Majoriteten av respondenterna kan tänka sig att dela med sig av personlig information inom vården för att få insyn i sin egen journal (57%).