Nya regler för byggherrens arbetsmiljöansvar i byggprojekt samt anbudssekretess
Den 1 januari 2025 träder Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur i kraft som har till syfte att förenkla och förtydliga vilka arbetsmiljöregler som gäller för byggherrar. Genom de nya reglerna förtydligas skyldigheterna att tidigt i byggprojekt förebygga arbetsmiljörisker. Vi kommer utifrån Arbetsmiljöverkets nya regler beröra byggherrens ansvar och organisation i ett byggprojekt. Vi kommer även diskutera hur arbetsmiljöansvaret kan delegeras och vad som krävs för att ansvaret ska ha blivit delegerat. Vidare berörs vad det innebär att vara BAS-P och BAS-U och ta ansvar för en säker arbetsmiljö.
En återkommande fråga är anbudssekretess, som vi avser att diskutera ur olika perspektiv.
- Kan jag begära ut mina konkurrenters anbud och hur gör jag då?
- Vilka uppgifter i ett anbud kan jag som entreprenör begära sekretess för och hur gör jag det på bästa sätt?
- Vad ska jag som upphandlande myndighet tänka på när det gäller sekretessfrågor?
Som vanligt kommer vi även att avsätta tid för frågor.
Varmt välkommen!