AI, bildrätt och digitala identiteter – vem äger ditt ansikte?
Välkommen på ett webbinarium om bildrättigheter, digitala identiteter och de utmaningar som uppstår i en AI-driven och digital tidsålder. Vi ses den 20 mars klockan 10.00 - 10.45.

I tredje delen av Advokatfirman Lindahls stora webbinarserie om AI bjuder vi in till ett digitalt seminarium som utforskar de juridiska och kommersiella utmaningarna kring bildrättigheter och digitala identiteter i en AI-drivande värld. Hur kan du skydda ditt ansikte och varumärke när AI genererar digitala kloner, influencers och deepfakes? Vi tar upp de viktigaste aspekterna för att säkerställa din identitet och rättigheterna i den digitala tidsåldern.
Under seminariet går vi bland annat igenom:
AI och bildrätt – säkra din identitet
Hur skyddar du ditt ansikte, dina bilder och din identitet i en tid då tekniken skapar trovärdiga digitala kopior?
Digitala dubbelgångare – Vad gäller när AI blir du?
Vi reder ut juridiska gråzoner och hur du kan försvara dina rättigheter när AI skapar kloner av dig eller dina produkter.
Från selfie till avatar – nya spelregler i AI-världen
Hur påverkar AI-genererade influencers och avatarer ditt personliga varumärke och hur kan du skydda dig mot kommersiellt missbruk?
Praktiska tips och råd
Konkreta steg för att säkra dina rättigheter och navigera tryggt i den AI-drivna världen.
Vem passar seminariet för?
Detta seminarium är perfekt för bolagsjurister, marknadsföringschefer, kreatörer och beslutsfattare som vill förstå hur AI påverkar deras bildrättigheter, varumärken och digitala identiteter.
AI, etiken och juridiken: Klicka här för att läsa mer om vår webbinarserie i 9 delar.
Anmälan till eventet
Datum
Tid
Plats
20 mars 2025
Kl. 10.00 - 10.45
Digitalt via Teams
Vill du veta mer? Kontakta:
Lukas Jönsson
Counsel | AdvokatFelicia Åberg
Associate | AdvokatJosefin Tegnvallius Boklund
AssociateCarousel items
-
Event
2025-10-16
Algoritmer & annonser – säkerställ ansvarsfull marknadsföring med AI
Välkommen på ett webbinarium som utforskar de juridiska och etiska utmaningarna kring AI-drivna marknadsföringskampanjer. Vi ses den 16 oktober klockan 10.00 - 10.45.
-
Insikter
2025-04-23
Slutrapport från expertgruppen för B2B-datadelning och molntjänstavtal
Enligt artikel 41 i Dataförordningen (EU 2023/2854) ska Europeiska kommissionen rekommendera icke-bindande modellavtalsvillkor för datatillgång och -användning (MCT:s) samt standardavtalsklausuler för molntjänstavtal (SCC:s). För att bistå i detta...
-
Porträtt
2025-04-22
Izabell Zaza har en tydlig plan: ”Jag vill bli en skicklig jurist”
Izabell Zaza är biträdande jurist på Lindahl och har en gedigen expertis inom miljörätt, mänskliga rättigheter och hållbarhet. ”Jag vill vara en skicklig jurist. Min karriär börjar på Lindahl för här vet jag att jag kan utvecklas.”
-
Nyheter
2025-04-07
Axel Hedberg ny CIO på Lindahl
Advokatfirman Lindahl fortsätter sin utvecklings- och digitaliseringsresa genom att slå samman IT och Knowledge Management. Den nya avdelningen kommer att ledas av Axel Hedberg som utses till CIO.
-
Uppdrag
2025-04-07
Lindahl rådgivare till Amplex vid två förvärv
Lindahl har varit legal rådgivare till Amplex i samband med förvärvet av samtliga aktier i det tyska bolaget Filtertechnik Jäger GmbH och det danska bolaget GMV A/S.
-
Fler nyheter, event & insikter?